News   /   آمريکا   /   تلگرام

واکنش‌ها به عدم‌حمایت امریکا از تل‌آویو

شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه قطعنامه‌ توقف فوری فعالیت‌های شهرک سازی رژیم اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینیان را تصویب کرد.

ساعاتی پس از تصویب قطعنامۀ ضد رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل، بسیاری از طرفداران این رژیم از تصویب این قطعنامه درنتیجۀ رأی ممتنع دولت امریکا، انتقاد کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، جمعه‌شب و تنها یک ساعت پس‌ از این رأی‌گیری در صفحۀ توییتر خود نوشت: «پس از بیستم ژانویه، شرایط برای سازمان ملل متفاوت خواهد بود.»

پیش‌نویس این قطعنامه ابتدا از سوی مصر مطرح شد اما قاهره تحت‌فشار رژیم صهیونیستی و ترامپ رأی‌گیری دربارۀ آن را به تعویق انداخت؛ پس‌ از آن نمایندگان نیوزیلند، مالزی، ونزوئلا و سنگال روز جمعه این قطعنامه را به رأی گذاشتند که با 14 رأی موافق در مقابل یک رأی ممتنع امریکا تصویب شد.

این اولین قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل در هشت سال گذشته دربارۀ اختلافات میان رژیم اسرائیل و فلسطینیان و علیه رژیم تل‌آویو بوده است.

در این قطعنامه «بار دیگر تأکید شده است که شهرک‌سازی‌های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی پس از 1967، ازجمله قدس شرقی، هیچ مبنای قانونی ندارد و نقض آشکار قوانین بین‌المللی و مانعی مهم در جهت دستیابی به توافق صلح دو کشور و برقراری صلحی عادلانه، پایدار و جامع به شمار می‌آید.»

این قطعنامه از اسرائیل می‌خواهد تا «فوراً و به‌طور کامل همۀ فعالیت‌های شهرک‌سازی را متوقف کند.»

بن رادز، معاون مشاور امنیت ملی امریکا، در پاسخ به انتقادها از تصمیم دولت امریکا گفت: «در هر زمان تنها یک رئیس‌جمهور وجود دارد. اوباما تا تاریخ 20 ژانویه رئیس‌جمهور ایالات‌متحده است و ما این اقدام را به‌عنوان سیاست امریکا انجام دادیم.»

رادز گفت دولت اوباما با رئیس‌جمهور منتخب امریکا در این رابطه گفتگو کرد و بحث‌ها تا صبح جمعه نیز ادامه داشت.

در همین حال برخی از نمایندگان کنگرۀ امریکا گفتند تصویب این قطعنامه «شرم‌آور» و بدون در نظر گرفتن ملاحظات صورت گرفته است.

 پال رایان، رئیس مجلس نمایندگان امریکا، گفت رأی ممتنع امریکا «کاملاً شرم‌آور» بود و «سنت خطرناکی به‌منظور تلاش‌های دیپلماتیک برای منزوی کردن و شیطانی جلوه دادن اسرائیل به دنبال خواهد داشت.»

سناتور جان مک کین، رئیس کمیتۀ خدمات مسلحانۀ مجلس سنای امریکا، نیز رأی ممتنع امریکا به این قطعنامه را بدون درک درست از شرایط و شرم‌آور خواند.

سناتور لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی، گفت: «سیاست خارجی اوباما-کری از ساده‌لوحانه و احمقانه به بی‌ملاحظگی نخ‌نما تغییر کرده است.»

کمیتۀ امور عمومی امریکایی اسرائیلی نیز اعلام کرد این کمیته از اینکه دولت اوباما این قطعنامه را وتو نکرد، «به‌شدت آزرده‌خاطر» شده است.

رأی ممتنع دولت امریکا به این قطعنامه حتی انتقاد دموکرات‌ها را هم به دنبال داشت. سناتور چاک شومر، سناتور ران ویدن، سناتور لیز چنی، سناتور دایان فین اشتین و چندین نمایندۀ دیگر کنگرۀ امریکا از دولت اوباما انتقاد کردند.

در همین حال دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در بیانیه‌ای اعلام کرد اسرائیل از مفاد قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل تبعیت نخواهد کرد.

این بیانیه می‌افزاید: «اسرائیل این قطعنامۀ شرم‌آور ضد اسرائیلی در سازمان ملل را رد می‌کند و از مفاد آن تبعیت نخواهد کرد.»

نمایی از یکی از شهرک‌های اسرائیلی در سرزمین‌های فلسطینی (عکس آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان، شهرک‌های اسرائیلی ساخته‌شده در کرانۀ باختری و بیت‌المقدس را غیرقانونی می‌دانند چراکه رژیم صهیونیستی در جنگ سال 1967 این سرزمین‌ها را اشغال کرد. بر مبنای کنوانسیون ژنو هرگونه ساخت‌وساز از سوی اشغالگر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

بیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از 230 شهرک که اسرائیل بعد از جنگ 1967 و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است، سکنی گزیده‌اند.

فلسطینیان به دنبال تشکیل کشوری مستقل در کرانۀ باختری و نوار غزه به پایتختی  بیت‌المقدس هستند. آن‌ها همچنین خواستار خروج رژیم صهیونیستی از سرزمین‌های اشغال‌شده هستند، اما اسرائیل از بازگشت به مرزهای پیش از جنگ شش‌روزه امتناع می‌کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku