موافقت شورای امنیت با استقرار ناظران در حلب

شورای امنیت سازمان ملل (تصویر آرشیوی)

اعضای شورای امنیت با استقرار ناظران سازمان ملل در شهر حلب برای نظارت بر خروج افراد مسلح و تهیۀ گزارش دربارۀ سرنوشت غیرنظامیانی که در این شهر باقی می‌مانند، موافقت کرده‌اند.

تمامی 15 عضو شورای امنیت روز دوشنبه از قطعنامۀ پیشنهادی فرانسه حمایت کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این قطعنامه از همۀ جناح‌های درگیر خواسته شده بود «دسترسی ایمن، فوری و آزادانۀ این ناظران» را به حلب فراهم کنند.

به موجب این قطعنامه، ناظران سازمان ملل موظفند «بر فرایند تخلیه از محله‌های شرق حلب و دیگر مناطق این شهر نظارت مستقیم داشته باشند.»

در این قطعنامه همچنین آمده است که این نظارت باید «بی‌طرفانه» باشد.

بر اساس این قطعنامه، بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، باید ظرف پنج روز به شورای امنیت اطلاع دهد که آیا دولت سوریه اجازۀ دسترسی ناظران این سازمان را به شرق حلب داده است یا خیر.

در همین حال، بشار الجعفری، نمایندۀ سوریه در سازمان ملل، دوشنبه اعلام کرد: «آخرین تروریست‌های مستقر در برخی از محله‌های شرق حلب در حال ترک مواضع خود هستند و شهر حلب غروب امروز (از وجود آنها) پاک خواهد شد.»

جعفری افزود دولت سوریه با قطعنامه‌های شورای امنیت که مبتنی بر قوانین بین‌المللی انسانی باشد، مخالفت نمی‌‎کند.

این مقام سوری همچنین قطعنامۀ پیشنهادی فرانسه را «تنها بخش دیگری از تبلیغات مداوم علیه سوریه و مبارزه این کشور با تروریسم» قلمداد کرد.

جعفری همچنین با اشارۀ به حضور افسران اطلاعاتی خارجی در میان تروریست‌ها، گفت نگرانی کشورهای غربی و عربی در چند روز اخیر به همین دلیل بوده است. 

سامانتا پاور، نمایندۀ امریکا در سازمان ملل، نیز گفت 118 نفر از کارکنان این نهاد بین‌المللی در غرب حلب حضور دارند که می‌توان برای شروع نظارت آنها را فوراً به بخش شرقی این شهر اعزام کرد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku