ضرب‌الاجل چهار کشور عضو شورای امنیت درباره انفعال مصر در پیشبرد روند تصویب قطعنامۀ ضد صهیونیستی

تصویری از شهرک سازی های غیرقانونی رژیم اسرائیل در اراضی اشغال شدۀ فلسطینی

 نیوزلند، ونزوئلا، مالزی و سنگال با تعیین ضرب‌الاجل، از مصر خواسته‌اند در ارتباط با پیشبرد روند رأی‌گیری شورای امنیت درباره پیش‌نویس قطعنامه ضد صهیونیستی، پاسخی مشخص ارائه دهد.

این چهار کشور عضو شورای امنیت  تاکید کرده‌اند در صورت ادامه سکوت مصر و مشخص نشدن تکلیف این پیش‌نویس، از حق خود به عنوان اعضای غیردائم شورای امنیت، برای پیشبرد رای گیری استفاده خواهند کرد.

رأی‌گیری پیش‌نویس پیشنهادی مصری‌ها برای محکومیت شهرک‌سازی رژیم اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل که قرار بود روز پنج شنبه (2 دی) صورت گیرد، به تعویق افتاد.

رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده است، این چهار کشور خطاب به مصر اعلام کردند در صورتی که تا شامگاه پنج شنبه (2 دی) دربارۀ امکان درخواست خود جهت رای گیری شورای امنیت سازمان ملل، شفاف سازی نکند، از حق خود برای پیشبرد روند تصویب این قطعنامه استفاده خواهند کرد.

نیوزلند، ونزوئلا، مالزی و سنگال در یادداشتی به مصر نوشتند: «در صورت تصمیم مصر مبنی بر این که نمی‌تواند برای درخواست جهت رای گیری در 23 دسامبر (3 دی) اقدام کند یا تا پایان این مهلت پاسخی ارائه ندهد، نمایندگان آنها حق خود را برای مطرح کردن پیش نویس و پیشبرد هر چه سریعتر روند رای گیری، محفوظ می‌دانند.»

رژیم اسرائیل دست به دامن ترامپ شده است

رژیم صهیونیستی درتلاش برای جلوگیری از تصویب قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل علیه شهرک‌سازی اسرائیل در سرزمین‌های اشغال‌شده اعمال فشار رئیس جمهور منتخب امریکا را خواستار شده است.

این درخواست در حالی است که گفته می‌شود دولت باراک اوباما، به‌رغم سیاست دیرینۀ امریکا در وتوی هرگونه قطعنامه ضد اسرائیلی در شورای امنیت سازمان ملل، قصد دارد در روند تصویب قطعنامه پیشنهادی مصر، مانع‌تراشی نکند.

پیش‌نویس قطعنامۀ اخیر در صورت تصویب از رژیم صهیونیستی می‌خواهد «فوراً و به‌طور کامل همۀ فعالیت‌های شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغال‌شدۀ فلسطین، ازجمله شرق بیت‌المقدس را متوقف کند.»

یکی از مقامات ارشد رژیم اسرائیل روز پنج‌شنبه (2 دی 1395) به خبرگزاری رویترز گفت تل‌آویو از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا خواسته با اعمال فشار بر شورای امنیت سازمان ملل از تصویب قطعنامه علیه شهرک‌سازی‌های اسرائیل جلوگیری کند.

http://217.218.67.233/photo/20150127/d3a2ea3b-11c9-4dcb-8ae4-c6b9538a9e5d.jpg
طرح گسترش شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری

به گزارش رویترز، مقامات اسرائیل بعد از ناکامی در متقاعد کردن مقامات امریکا جهت وتوی پیش‌نویس قطعنامۀ ضد شهرک‌سازی،  با تیم ترامپ تماس‌های «سطح بالا» داشته‌اند و مداخلۀ وی را خواستار شده‌اند.

بر اساس این گزارش، برخی از مقامات غربی گفته‌اند نمایندۀ آمریکا در سازمان ملل به پیش‌نویس پیشنهادی مصر به شورای امنیت، برای محکومیت شهرک‌سازی‌های اسرائیل رأی ممتنع خواهد داد.

کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، معتقد است دولت باراک اوباما مدت‌هاست با هماهنگی فلسطینی‌ها برای رأی شورای امنیت سازمان ملل برنامه‌ریزی کرده است.

مقام ارشد اسرائیلی که در گزارش رویترز نامی از وی برده نشده، این رویکرد را «نقض تعهد اساسی در حفاظت از اسرائیل در سازمان ملل» دانسته است.

دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا، به‌شدت از ادامۀ شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی کرانۀ باختری و قدس شرقی انتقاد کرده است و از مخالفان آن به شمار می‌آید.

امریکا در سال 2011 نیز در ادامۀ سیاست واشنگتن در جلوگیری از هرگونه قطعنامۀ ضد اسرائیلی در سازمان ملل، پیش‌نویس قطعنامۀ شورای امنیت در محکومیت ادامۀ شهرک‌سازی رژیم اسرائیل را وتو کرد.

بر اساس قطعنامه‌ای که قرار بود روز پنج‌شنبه در شورای امنیت سازمان ملل به رأی گذاشته شود، شهرک‌سازی‌های رژیم اسرائیل «هیچ مبنای قانونی ندارد و نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.»

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، رأی‌گیری شورای امنیت درباره این قطعنامۀ پیشنهادی به ‌روز جمعه (3 دی) موکول شده است.

در قطعنامه پیشنهادی مصر دربارۀ ادامۀ شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی به‌شدت ابراز نگرانی شده و آن را «اقدامی خطرناک» دانسته است «که ماهیت راه‌حل دو کشور را به مخاطره می‌اندازد.»

این در حالی است که ترامپ روز پنج شنبه، پیش از نشست برنامه ریزی شده شورای امنیت، از دولت اوباما خواست پیش‌نویس قطعنامه‌ پیشنهادی مصر را وتو کند.

ترامپ بر لزوم وتوی قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل دربارۀ اسرائیل تاکید کرد و افزود: «صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان تنها از طریق برگزاری مذاکرات مستقیم میان طرفین و نه از طریق اعمال فشار از سوی سازمان ملل، حاصل خواهد شد.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب در انتخابات ریاست جمهوری 2016 در امریکا

رئیس جمهور تازه منتخب امریکا گفت: «تصویب این قطعنامه اسرائیل را در جایگاهی بسیار ضعیف در مذاکرات قرار می‌دهد و بسیار ناعادلانه است.»

«راز کوچک» ترامپ

چندی پیش یکی از نمایندگان سابق پارلمان رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با یک ایستگاه رادیویی اسرائیلی از «راز کوچک» ترامپ مبنی بر کمک وی به شهرک‌سازی‎های اسرائیل پرده برداشت.

یعقوب «کتزال» کاتز، یکی از بنیان‌گذاران شهرک بیت ال و نمایندۀ سابق مجلس رژیم صهیونیستی، گفت ترامپ در سال 2003 در حمایت از ساخت‌وساز شهرک‌های صهیونیستی در سرزمین اشغالی فلسطین، بالغ بر 10 هزار دلار به اسرائیلی‌ها برای ساخت شهرک صهیونیستی بیت ال در شمال بیت المقدس کمک مالی کرده است.

این پول از طریق بنیاد دونالد جونیور ترامپ به یک سازمان مردم‌نهاد امریکایی که برای ساخت‌وساز بیت ال پول جمع‌ می‌کرد، منتقل شده است.

سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان، شهرک‌‌های اسرائیلی ساخته‌شده در کرانۀ باختری و بیت‌المقدس را غیرقانونی می‌دانند چراکه رژیم صهیونیستی در جنگ سال 1967 این سرزمین‌ها را اشغال کرده است.

رژیم صهيونيستی بعد از اشغال کرانه باختري و نوار غزه در سال 1967 ميلادي، شرق قدس را جزء قدس جديد عنوان کرد و آخر جولاي 1980 ميلادي در اقدامي که با مخالفت و اعتراض سازمان‌هاي بين‌المللي و حقوق بشر جهاني مواجه شد، شرق قدس را ضميمه اسرائيل کرد.

این در حالی است که بر مبنای کنوانسیون ژنو هرگونه ساخت‌وساز از سوی اشغالگر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع و غیرقانونی است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku