نخست‌وزیر ترکیه: هرگز اجازۀ تشکیل «دولتِ کردها» را در سوریه نمی‌دهیم

بن‌علی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه

نخست‌وزیر ترکیه تأکید کرد آنکارا هرگز اجازه نمی‌دهد «دولتِ کردها» در شمال سوریه تشکیل شود.

بن‌علی ییلدریم، روز یکشنبه در شهر عمدتاً کردنشین دیاربکر در جنوب شرق ترکیه با اشاره به فعالیت کردها در شمال سوریه گفت: «هرگز اجازۀ تشکیل دولتی ساختگی در شمال سوریه را نمی‌دهیم.»

نخست‌وزیر ترکیه برای اعلام برنامۀ دولت برای بازسازی بخش‌های کردنشین که در عملیات ضد‌‌تروریستی تخریب شده‌اند به دیاربکر رفته است.

ییلدریم با اشاره به حملات ارتش ترکیه در سوریه افزود: «ما با (عملیات) سپر فرات برای محافظت از مرزهایمان، تأمین امنیت جان و مال شهروندانمان و اطمینان از یکپارچگی سوریه در آنجا حضور داریم.»

کمتر از 24 ساعت قبل از این اظهارات نخست‌وزیر ترکیه، منابع خبری از ورود تانک‌های جدید این کشور از جبهه‌ای جدید (مرز کیلیس) به خاک سوریه خبر دادند.

رسانه‌های دولتی ترکیه همچنین اعلام کردند تانک‌های این کشور به شهر الراعی در شمال سوریه وارد شده‌اند.

حرکت تانک‌های ترکیه به سوی شهر جرابلس واقع در شمال سوریه، 4 شهریور 1395 (عکس از رویترز)

آنکارا از چهارشنبه (3 شهریور) عملیات «سپرِ فرات» را در خاک سوریه آغاز کرده که هدفش مقابله با نیروهای کردتبار مخالف آنکارا در این منطقه و همچنین مقابله با داعش اعلام شده است.

مداخلۀ نظامی ترکیه در سوریه در حالی ادامه دارد که دولت دمشق در نخستین روز از این عملیات این مداخله را نقض آشکارِ حاکمیتِ سوریه دانست و اعلام کرد هدف آنکارا مبارزه با داعش نیست، بلکه آنکارا می‌خواهد گروه‎های تروریستیِ دیگر را جایگزین داعش در این کشور کند.

ترکیه طی ماه‌های اخیر عملیاتی گسترده را علیه اعضای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در جنوب شرق این کشور و همچنین شمال عراق انجام داده است.

حزب کارگران کردستان از سال 1984 برای خودمختاری مناطق کردنشین با دولت ترکیه در حال جنگ است. این درگیری‌ها به مرگ حدود 40 هزار نفر منجر شده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku