«کُردها هدف اصلی ترکیه در سوریه»

نیروهای نظامی ترکیه در خاک سوریه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

یک تحلیل‌گر امریکایی می‌گوید کُردها هدف اصلی حملات ترکیه در سوریه هستند.

شبکۀ پرس‎تی‌وی درخصوص اعتراض اهالی شهر کردنشین کوبانی در شمال سوریه به نفوذ نیروهای نظامی ترکیه در این منطقه با جیمز جاتراس، تحلیل‌گر پیشین سیاست خارجی مجلس سنای امریکا، مصاحبه کرده است.

مشروح این مصاحبه را در ذیل می‌خوانید:

پرس تی‌وی: با توجه به اینکه مردم شهر کردنشین کوبانی در شمال سوریه سال گذشته موفق به بیرون راندن تروریست‌های داعش از این شهر شدند، به نظر شما در صورت ورود نیروهای نظامی ترکیه به کوبانی چه سرنوشتی در انتظار آنان است؟

جاتراس: این مسأله در ابتدا به قصد ترکیه (از انجام این حملات) بر می‌گردد. حملات ترکیه بنا به گفتۀ خودشان هم داعش و هم کردها را هدف قرار می‌دهد اما مشخص است که کردها هدف اولیه و اصلی این حملات هستند. هدف بعدی همانطور که شما گفتید نیز تسلط بر شهر جرابلس است تا کردها نتوانند مناطق تحت سیطرۀ خود را تا غرب رود فرات گسترش بدهند. اکنون سؤال این است که ترک‌ها چقدر در شمال سوریه پیشروی خواهند کرد و به نظر من پاسخ این پرسش نامشخص است. من معتقدم این اشتباه بزرگی است اگر ترک‌ها بخواهند منطقۀ موسوم به روژاوا (کردستان سوریه) را از بین ببرند.

صدها نفر از اهالی کوبانی روز شنبه (6 شهریور) در اعتراض به نفوذ نیروهای نظامی ترکیه به خاک سوریه در منطقه مرزی در غرب این شهر تحصن کردند (عکس از پایگاه خبری روداو)

پرس تی‌وی: مردم کوبانی نیز مشخصاً اعلام کرده‌اند که با هر اقدامی از سوی ترکیه در شهر خود مخالف هستند.

جاتراس: درست است و من مطمئنم اگر ترکیه برای تصاحب این منطقه تلاش کند مردم به شدت مبارزه خواهند کرد. اما ما هنوز قصد آنان را نمی‌دانیم. سؤال مهم‌تر این است که ترک‌ها با چه کشورهایی در این زمینه مشارکت خواهند کرد؟ یادمان باشد که کردها از مهم‌ترین عناصری هستند که امریکا از آنها در این جنگ حمایت کرده و به نظر می‌رسد ما با حملۀ ترکیه، هم‌پیمان سابق ما که عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز هست، به کردها مخالفتی نداریم.

همچنین به نظر می‌رسد بسیاری از مردم (کوبانی) گمان می‌کنند این اقدام ترکیه با هماهنگی ایران و روسیه و حتی دولت سوریه که ظاهراً با این حملات مخالف است، انجام شده است.

پرس تی‌وی: دولت دمشق می‌گوید مداخلۀ نظامی ترکیه در سوریه نقض حاکمیت این کشور است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه، نیز روز گذشته در کنفرانس خبری خود با جان کری، وزیر خارجۀ امریکا، گفت کشورهایی وجود دارند که با مداخلۀ نظامی ناخواسته در سوریه، اقدام به تضعیف دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، می‌کنند. آیا ترکیه واقعاً با مداخلۀ نظامی در سوریه قصد مبارزه با داعش را دارد؟

جاتراس: به نظر من اقدامات ترکیه برای مبارزه با داعش ناچیز و کم اهمیت است. واضح است که مشکل اصلی آنها در سوریه، کردها هستند. دولت سوریه به حملات ترکیه معترض است اما به نظر من این اعتراض صرفاً جنبۀ صوری دارد.

اخیراً درگیری‌های شدیدی بین کردها و ارتش سوریه رخ داده است. ارتش سوریه اهمیتی به مبارزۀ کردها با داعش نمی‌دهد در عین حال تمایلی ندارد که با تشکیل موجودیت مستقل کردها داخل خاک سوریه، تمامیت ارضی سوریه دستخوش تغییر شود.

پرس تی‌وی: بنابراین ترکیه با اعزام نیروهای خود به سوریه و انجام حملات به دنبال منافع خود است؟

جاتراس: همینطور است. این انتظار از ترکیه می‌رود و ما باید ببینیم این عملیات چقدر گسترده خواهد بود. اگر آن‌ها صرفاً بخواهند روند تشکیل موجودیت مستقل کردها را کند کرده و فراتر از آن نروند و سپس به دمشق ملحق شده و بر گروه‌های تروریستی دیگری که با آن مبارزه می‌کنند تسلط یابند، شاهد تغییری سرنوشت‌‎سازدر این جنگ خواهیم بود.

نیروهای ویژۀ ترکیه با همراهیِ تانک‌های ارتشِ این کشور با پشتیبانیِ جنگنده‌های ائتلاف تحتِ امرِ امریکا از روز چهارشنبه (3 شهریور) عملیاتی را برای پاکسازیِ مناطق مرزی از آن‌چه رئیس جمهور این کشور، «تروریست‌‎های داعش و پیکارجویان کُردِ  پی.وای.دی» می‌نامد، آغاز کردند.

ترکیه همچنین از پیشروی شبه‌نظامیانِ گروه موسوم به «ارتشِ آزاد سوریه» که از گروه‎‏‌های معارض دولت سوریه است، در شمال این کشور، پشتیبانی می‏‎کند.

دمشق مداخلۀ نظامیِ ترکیه را در سوریه محکوم کرد و آن را نقض آشکارِ حاکمیتِ سوریه نامید. وزارت امور خارجۀ سوریه اعلام کرد هدف ترکیه مبارزه با گروه تروریستی داعش نیست، بلکه آنکارا می‌خواهد گروه‎های تروریستیِ دیگر را جایگزین داعش در این کشور کند.

هدف قرار گرفتن مبارزان یگان‌های مدافع خلق سوریه (وای.پی.جی) شاخۀ نظامیِ پی.وای.دی در عملیات ترکیه در سوریه از موضوعات مورد اختلاف میان ترکیه و امریکا به عنوان دو عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

واشنگتن این گروه را نیرویی مهم برای مبارزه با گروه تروریستی داعش تلقی می‎کند، اما ترکیه معتقد است که این گروه شاخه‌ای از پیکارجویانِ جدایی‌طلبِ حزب کارگرانِ کردستان است که طی ماه‌های اخیر مسئول چندین بمب‌گذاری و حمله علیه نیروهای امنیتی در ترکیه بوده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku