عملیات ترکیه در سوریه با وجود آزادی جرابلس برای دومین روز متوالی ادامه یافت

تصویری از تانک های ارتش ترکیه که با آغاز عملیات «سپر فرات» در سوم شهریور 1395، شمال سوریه را هدف حمله قرار دادند.

ترکیه در دومین روز متوالی از عملیات نظامی خود در خاک سوریه، نیروهای کردتبار را هدف حمله قرار داد.

در ادامه پیشروی نیروهای موسوم به «ارتش آزاد سوریه»، چند فروند تانک و تجهیزات مکانیزه ارتش ترکیه روز پنج شنبه (4 شهریور) وارد خاک سوریه شدند.

این عملیات در حالی صورت گرفت که در حملات اخیر گسترده ستیزه جویان سوری، شهر جرابلس روز چهارشنبه بعد از سه سال، از اشغال تروریست های داعش آزاد شد.

این در حالی است که ترکیه می‌گوید عملیات «سپر فرات» نه تنها برای آزادی منطقه مرزی شمال سوریه از تصرف گروه تروریستی داعش، بلکه برای پایان دادن به سیطره نیروهای کردتباری است که آنکارا با آنان مخالف است.

حضور نیروهای دموکراتیک سوریه در شهر منبج (16 مرداد 95، عکس از خبرگزاری فرانسه)

یکی از شبکه های ترکیه در گزارشی زنده تصاویری را نشان داد که در آن حدود ده فروند تانک، شماری خودرو و ادوات نظامی ارتش ترکیه از منطقه مرزی قرقامیش در نزدیکی شهر جرابلس به خاک سوریه وارد می شدند.

ترکیه در توجیه عملیات «سپر فرات» در خاک سوریه که با وجود آزادی جرابلس، با همراهی نیروهای معارض دولت دمشق، تداوم یافته است، می گوید نیروهای کردتبار به توافق خود با امریکا مبنی بر توقف پیش‌روی در مناطق تحت تصرف تروریست‌ها عمل نکرده اند.

این عملیات بامداد روز چهارشنبه با حمله جنگنده های اف-14 و اف-16 نیروی هوایی ترکیه به شمال سوریه آغاز شده است.

جنگنده‌های ترکیه در این عملیات برای نخستین بار به حریم هوایی سوریه وارد شدند و مناطق تحت کنترل داعش را بمباران کردند و ارتش ترکیه نیز مناطقی را که گفته می شد در تصرف داعش است، هدف حمله توپخانه قرار داد.

این حملات در حالی صورت گرفت که حدود 1000 تا 1500 نفر از معارضان دولت سوریه موسوم به «ارتش آزاد سوریه» که در اردوگاه منطقه مرزی قرقامیش مستقر بودند روز چهارشنبه با پشتیبانی 20 تانک ارتش ترکیه وارد خاک سوریه شدند.

تصویر آرشیوی از نیروهای نظامی ترکیه در نزدیکی مرز سوریه

فکری ایشیک، وزیر دفاع ترکیه، پیش از ادامه عملیات در منطقه به نیروهای «حزب اتحاد دموکراتیک کرد» (پ.ی.د) و «یگان های مدافع خلق»، شاخه مسلح آن، هشدار داد از شرق فرات عقب نشینی کنند وگرنه با مداخله ترکیه مواجه خواهند شد.

چند ساعت بعد، توپخانه ترکیه در حمله به  نیروهای کردتبار در خاک سوریه، اهدافی را در خاک سوریه گلوله باران کرد.

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه به نقل از منابع امنیتی افزود ارتش ترکیه به دخالت نظامی خود تا زمان عقب نشینی نیروهای «حزب اتحاد دموکراتیک کرد» ادامه خواهد داد.

ترکیه در حالی به مداخله نظامی در سوریه ادامه می دهد که دولت دمشق روز چهارشنبه عملیات «سپر فرات» ترکیه در شمال سوریه را محکوم کرده و آن را نقض آشکار حاکمیت سوریه دانسته است.

وزارت خارجه سوریه تاکید کرده است این عملیات باید با هماهنگی دولت و ارتش سوریه صورت گیرد که طی پنج سال گذشته با تروریست‌ها در جنگ بوده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku