دمشق: عملیات ترکیه در خاک سوریه نقض آشکار حاکمیت است

نمایی از تانک‌های ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان گروه موسوم به «ارتش آزاد سوریه» که با حمایت آنکارا در حال پیشروی به سمت شهر جرابلس در خاک سوریه هستند. (3 شهریور 1395- عکس از خبرگزاری رویترز)

وزارت امور خارجۀ سوریه عملیات موسوم به «سپر فراتِ» ترکیه در شمال سوریه را محکوم کرد و مداخلۀ نظامی آنکارا را نقض آشکار حاکمیتِ سوریه دانست.  

خبرگزاری رسمیِ سوریه (سانا) روز چهارشنبه (3 شهریور) به نقل از وزارت امور خارجۀ این کشور نوشت این عملیات باید با هماهنگیِ دولت و ارتش سوریه صورت بگیرد که طی پنج سال گذشته با تروریست‌ها در جنگ بوده‌اند.

براساس بیانیۀ این وزارتخانه، هدف ترکیه از مداخلۀ نظامی در خاک سوریه، مبارزه با گروه تروریستی داعش نیست، بلکه آنکارا می‌خواهد گروه‎های تروریستیِ دیگر را جایگزین داعش در این کشور کند.

از صبح روز چهارشنبه عملیات ترکیه برای پاکسازیِ مناطق مرزی از آن‌چه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور، «تروریست‌‎های داعش و پیکارجویان کُردِ حزب اتحاد دموکراتیک کردستان (پی.وای.دی)» می‌داند، آغاز شده است.

براساس گزارش منابع خبری، علاوه بر نیروهای ویژۀ تُرک، تانک‌های ارتش این کشور نیز از مرز ترکیه گذشته و وارد خاک سوریه شده‌اند.

ترکیه همچنین از شبه‌نظامیانِ گروه موسوم به «ارتش آزاد سوریه» که در حال پیشروی در خاک سوریه هستند، حمایت هوایی می‌کند.

به گزارش رسانه‌های رسمیِ ترکیه، این شبه‌نظامیان در حال حاضر یک روستا را در حدود سه کیلومتریِ شهر جرابلس تحت تسلط خود در آورده‌اند.

«ارتش آزاد سوریه» از گروه‌های معارض دولت سوریه است که شبه‌نظامیانِ آن اخیراً برای کسب آمادگی برای حمله به شهر جرابلس، وارد ترکیه شده‌ بودند.

به گفته ناظران، آنکارا با هدف جلوگیری از پیشروی نیروهای کرد در شمال سوریه به معارضان اجازه ورود به ترکیه را داده و نمی‌خواهد جرابلس به تصرف کُردها درآید.

شهر جرابلس در شمال استان حلب در شمال سوریه در حال حاضر تحت تسلط گروه تروریستیِ داعش قرار دارد.

در همین حال مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجۀ ترکیه با هشدار به نیروهای کُردِ داخل سوریه اعلام کرد در صورتی که به شرق رود فرات برنگردند، ترکیه اقدامات لازم را برای مقابله با آن‌ها صورت خواهد داد.

منابع نظامی تُرک می‌گویند در حملات توپخانهای و موشکیِ ارتش ترکیه به شهر جرابلس 82 هدف منهدم شده است. براساس گزارشها در حملات هواییِ جنگنده‌های اف 16 ارتش ترکیه نیز به مناطق جرابلس و ککلیجه، دست‌کم 12 نقطه بمباران شده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku