ییلدریم: جنبش گولن را از ریشه می‌خشکانیم

سخنرانی بن‌علی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه در پارلمان در آنکارا، پایتخت این کشور (29 تیر 1395- عکس از خبرگزاری رویترز)

نخست وزیر ترکیه می‎گوید آنکارا جنبش فتح‌الله گولن، شخصیت مذهبی مقیم امریکا را از ریشه نابود خواهد کرد تا این جنبش هرگز نتواند به مردم ترکیه خیانت کند.

بن‌علی ییلدریم روز سه‌‎شنبه (28 تیر) افزود آنکارا برای استرداد گولن شواهدی از تخلفات این شخصیت مذهبی به امریکا ارائه خواهد داد.

دولت ترکیه پس از کودتای نافرجامِ بخشی از ارتش این کشور در سحرگاه روز شنبه (26 تیر) اعلام کرد گولن، شخصیت مخالف دولت ترکیه که در تبعیدی خودخواسته در امریکا به سر می‌برد، از عوامل اصلی کودتا بوده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از امریکا خواسته است که گولن را به آنکارا مسترد کند، در مقابل مقامات واشنگتن نیز از ترکیه خواسته‌اند که علیه این شخصیت مدرک ارائه کند.

ییلدریم در واکنش به اظهارات مقامات امریکایی مبنی براین‌که تنها هنگامی درخواست استرداد را بررسی خواهند کرد که مدرکی موجود باشد، ایالات متحده را متهم کرد که «در مبارزه با تروریسم رویکردی دوگانه» دارد.

وی گفت کودتای سحرگاه شنبه یک «مداخلۀ نظامی بی‌سابقه» در ترکیه بود چرا که برخلاف کودتاهای قبلی، غیرنظامیان را هدف گرفته بود.

ارسال چهار درخواست استرداد به امریکا

به گفتۀ ییلدریم وزارت دادگستریِ ترکیه پروندۀ استرداد گولن را به ایالات متحده فرستاده است.

وی تصریح کرد: «ما چهار پرونده برای استرداد این سردستۀ تروریست فرستاده‎ایم. ما به آن‎ها (امریکا) بیش از آن‌چه می‌خواهند مدرک ارائه خواهیم داد.»

گولن و جنبش وی که موسوم به «خدمت» است، پس از کودتای نافرجامِ ترکیه با انتشار بیانیه‌ها و پیام‌هایی این کودتا را محکوم و اتهامات علیه خود را رد کردند. گولن در گفت‌وگو با رسانه‌ها در محل زندگی خود در پنسیلوانیای امریکا گفت خود قربانی چندین کودتای نظامی بوده است و هرگز از چنین واقعه‌ای حمایت نخواهد کرد.

فتح‌الله گولن، شخصیت مذهبی و از مخالفان دولت ترکیه در حال گفت‌وگو با خبرنگاران در محل زندگی خود در ایالت پنسیلوانیا در امریکا (26 تیر 1395- عکس از رویترز)

واشنگتن و وزاری خارجۀ اتحادیۀ اروپا از دولت ترکیه خواسته‌اند در برخورد با متهمان به کودتا در چارچوب حاکمیت قانون عمل کند. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا روز دوشنبه و پس از برگزاری نشست وزرای خارجۀ این اتحادیه با حضور وزیر خارجۀ امریکا گفت اگر ترکیه مجازات اعدام را که از سال 2004 در ترکیه لغو شده است بازگرداند، موضوع پیوستن این کشور به اتحادیه منتفی خواهد شد.

این در حالی است که رئیس جمهور ترکیه روز سه‌‎شنبه (29 تیر) در جمع هوادارانش در استانبول گفت در صورتی که پارلمان این کشور به بازگرداندنِ مجازات اعدام رأی دهد، وی آن را تأیید خواهد کرد.

«حس انتقام غیرقابل قبول است»

ییلدریم در واکنش به توصیۀ مقامات کشورهای غربی نسبت به «حس انتقام» پس از کودتا هشدار داد.

بن‌علی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه در پارلمان در آنکارا، پایتخت این کشور (29 تیر 1395- عکس از خبرگزاری رویترز)

وی با نشان دادن تصاویری از حملۀ فیزیکی حامیان دولت به متهمان به شرکت در کودتا در پارلمان ترکیه، گفت: «هیچ کس نباید احساس انتقام داشته باشد. این در کشوری که قانون در آن حکومت دارد غیرقابل قبول است.»

نخست وزیر ترکیه در عین حال وعده داد هرکس که علیه قانون عمل کرده باشد، مجازات خواهد شد و افزود: «امروز ما به وحدت نیاز داریم.»

پس از کودتای نافرجام در ترکیه که جان دست‎کم 232 نفر را گرفت و یکهزار نفر را زخمی کرد، دولت ترکیه موج گسترده‌ای از بازداشت‌ها را آغاز کرد. حدود 20 هزار تن از نیروهای مسلح، قضات وزارت دادگستری و مقامات محلی بازداشت شدند، بیش از 8 هزار نیروی پلیس شغل خود را از دست دادند و حدود یکصد مقام محلی و فرماندار عزل شدند.

خبرگزاری دولتی ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد ژنرال اکین اوزترک، فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش این کشور، به نقش خود در برنامه‌ریزی کودتای نافرجام ترکیه اعتراف کرده است. براساس گزارش خبرگزاری آناتولیِ ترکیه 85 ژنرال و دریاسالار با اتهام نقش داشتن در اجرای کودتا در انتظار محاکمه هستند و در حال حاضر از ده‌ها تن دیگر بازجویی می‌شود. 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku