News   /   ايران

ولایتی: حاکمان بحرین حرمت رهبران دینی و سیاسی را حفظ کنند

علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی به حاکمان بحرین توصیه کرد شأن و حرمت رهبران دینی و سیاسی به ویژه آیت‌الله شیخ عیسی قاسم را حفظ کنند چرا که در غیر این صورت پیامدهای ویران‌کننده‌ای در انتظارشان خواهد بود.

علی اکبر ولایتی روز چهارشنبه (2 تیر) با انتشار بیانیه‌ای نسبت به اقدام اخیرِ رژیم منامه در لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم، روحانیِ برجستۀ شیعی واکنش نشان داد و این اقدام را محکوم کرد.

وی با اشاره به لغو تابعیتِ شیخ قاسم، گفت: «تمامی روش‌های (ظالمانۀ) قبلی (حاکمان بحرین) محکوم به شکست بوده و این سیاست غلط نیز مسیر حرکت مردم بحرین را وارد مرحله جدیدی از مبارزه خواهد کرد که نتیجه آن برای حاکمان دست نشانده و مرتجع ویران کننده خواهد بود.»

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر لغو تابعیت شیخ قاسم را «موجب شگفتی تمامی دولتمردان و مجامع بین‌المللی» دانست و به حاکمان بحرین توصیه کرد حقوق اولیۀ شهروندیِ مردم را رعایت کرده و از ظلم، ستم و استبداد بیش از حد بپرهیزند.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در این بیانیه تصریح کرد: «دولت مستبدِ آل‌خلیفه برای بقاء حکومت غیرقانونی خود با تمسک به شیوه‎های مختلف و سرکوب قیام مردم، تلاش برای نزاع شیعه و سنی و دامن زدن به اختلافات قومی، طایفه‎ای و مذهبی، کشتار بی‌رحمانۀ مردم، رفتار مستبدانه، ظالمانه و قهر آمیز، به زندان انداختن رهبران و مجاهدین، ممانعت از انجام عبادات و فرایض دینی در مساجد، پایمال کردن حقوق شهروندی و نادیده گرفتن حقوق اولیه مردم در تعیین سرنوشت، اقدامات نسنجیده‌ای را در طول (دورۀ) بیداری اسلامی مردمِ بحرین بر جای گذاشته است.»

شیخ عیسی قاسم، روحانیِ برجستۀ شیعی (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

وی تعطیلی نهادهای مدنی، فشار بر علماء، تخریب مساجد، لغو تابعیت رهبران یک ملت و بهره‎گیری از انواع روش‎ها و شیوه‎‌ها برای سرکوب «قیام برحقِ مردم مظلوم بحرین» را از دیگر اقدامات غیرقانونی و ظالمانۀ رژیم منامه دانست.

ولایتی تأکید کرد: «رژیم آل‌خلیفه و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‎ای آن باید بدانند هیچ‌گاه نمی‌توان در برابر ارادۀ یک ملت ایستادگی کرد و صبر و استقامت مردم مقاوم بحرین به زودی نصر و ظفر را برای تحقق وعده‌های الهی محقق خواهد ساخت، دست انتقام الهی گریبان مستبدان و ظالمان را خواهد گرفت و بشارت نصرت و پیروزی را برای ملت‌های مظلوم و مقاوم به ارمغان خواهد آورد.»

وزارت کشور بحرین در تاریخ 31 خرداد با ادعای این‌که شیخ قاسم از جایگاه خود برای «خدمت به منافع خارجی و گسترش خشونت فرقه‌ای» سوءاستفاده کرده است، از لغو تابعیت وی خبر داد. این اقدام با انتقادات شدیدِ داخلی و خارجی از سوی مقامات و سازمان‌های بین‌المللی همراه بود.

حاج شیخ عیسی احمد قاسم درازی بحرانی معروف به شیخ عیسی قاسم، از آغاز انقلاب مردم بحرین در بهمن ماهِ سال 1389، به عنوان یک روحانیِ برجسته رهبری معنوی مردم را برعهده داشته است.

سرکوب اعتراضات خیابانی مردم بحرین که از آن زمان خواستار برکناری رژیم آل‌خلیفه و آزادی زندانیان سیاسی بودند، تاکنون ده‌ها کشته و هزاران زخمی بر جای گذاشته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku