واکنش‌ها به لغو شهروندی شیخ عیسی قاسم در بحرین

تظاهرات در روستای دراز، زادگاه شیخ عیسی احمد قاسم، 31 خرداد 1395

در پی لغو حق شهروندی شیخ عیسی احمد قاسم، روحانی برجسته شیعی بحرینی، علاوه بر تظاهرات مردمی در مناطق مختلف این کشور، این تصمیم با محکومیت‌های گسترده روبرو شده است.

** وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‎ای اقدام دولت بحرین در سلب تابعیت از آیت الله شیخ عیسی قاسم و تشدید رویکردهای امنیتی علیه رهبران دینی و ملی، ضدیت با اعتقادات و مبانی دینی و دستبرد به اموال و وجوهات شرعی مردم بحرین را محکوم کرد. این بیانیه با تاکید بر اینکه این اقدامات، امید به اصلاح امور از طریق گفتگو و روش های مسالمت آمیز را از بین می برد به دولت بحرین توصیه کرد تا با پایان دادن به برخوردهای فراقانونی، از تخریب همه پل های ارتباطی با مردم و رهبران میانه روی این کشور پرهیز و با پذیرش واقعیت‎های کشور و برگزاری گفتگوهای جدی ملی به بحران جاری در بحرین خاتمه دهد.

** سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هشدار داد که در صورت هرگونه تعدی به شیخ عیسی قاسم بحرین با مقاومت مسلحانه‎ای روبرو خواهد شد که سقوط رژیم آل خلیفه گوشه‎ای از تبعات آن خواهد بود.

** جنبش مقاومت حزب الله لبنان در بیانیه‎ای ضمن محکوم کردن لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم، از مردم بحرین خواسته است تا خشم خود را به این اقدام نشان دهند. حزب الله لبنان به رژیم آل خلیفه هشدار داد این تصمیم «مردم بحرین را به سوی گزینه‎های دشوار پیش خواهد برد که عواقبی برای رژیم دیکتاتوری و فاسد بحرین خواهد داشت.» حزب الله در این پیام تصریح کرد که دولت بحرین در برابر اعتراضات مردمی و مسالمت آمیز به «آخر خط» رسیده است.

** حسین عبدالله، مدیر اجرایی گروه امریکایی‎ها برای حقوق بشر و دموکراسی در بحرین، تصمیم لغو تابعیت شیخ قاسم را محکوم کرد.

** موسسه حقوق و دموکراسی بحرین که مقر آن در انگلیس است، ابراز نگرانی کرده است که این تصمیم موجب «افزایش تنشهای خیابانی و حتی منتهی به خشونت شود.»

** آیت الله شیخ عبدالله الغریفي، عالم شیعی بحرین، در عکس العمل به لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم گفت: «این تصمیم هدف قرار دادن همه شیعیان کشور است.»

** مردم روستای الدراز در نزدیکی منامه، زادگاه شیخ عیسی قاسم، با تجمع مقابل منزل وی تظاهرات و این تصمیم رژیم آل خلیفه را محکوم کردند. در این تجمع شماری از علمای دینی از شیخ سعید الوادعی حضور دارند.

** مرکز حقوق بشر بحرین این تصمیم رژیم حاکم را محکوم کرده و آن را تصمیمی مستبدانه و در تضاد با قوانین بین المللی عنوان کرده است.

شیخ عیسی احمد قاسم، روحانی برجسته شیعی بحرینی

شیخ عیسی قاسم که رهبر معنوی انقلاب بحرین به شمار می آید، پس از تاسیس کشور بحرین در سال 1971 از نجف اشرف به این کشور بازگشت و با اکثریت آراء به مجلس راه یافت و تا زمان انحلال آن عضو مجلس ملی بحرین بود.

**یکی از سخنگویان کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز سه شنبه (1 تیر 94) گفت اقدام بحرین در لغو حق شهروندی روحانی برجستۀ شیعی طبق قوانین بین المللی «کاملاً غیرموجه» است.

 راوینا شامداسانی در یکی از نشست‌های سازمان ملل در ژنو گفت: «با در نظرگرفتن این مسئله که مراحل قانونی طی نشده است، این اقدام قابل توجیه نیست.»

 وی افزود محرومیت از ملیت تحت شرایط خاصی مجاز است اما باید در خدمت یک هدف قانونی و متناسب با منافع باشد و جایی برای درخواست تجدید نظر وجود داشته باشد.

 شامداسانی گفت: «وقتی از تعداد این افراد در بحرین سخن می‌گوییم، از دست‌کم 250 نفری صحبت می‌کنیم که در این کشور از حق شهروندی خود محروم شده‌اند. اما آماری هم وجود دارد که نشان می‌دهد این رقم بسیار بیشتر از این است. علاوه بر آن این اقدام کاملا غیرمنطقی است.»

 وی افزود: «ما به شدت نگران تشدید سرکوب آزادی بیان، تشکل‌ها و حق تابعیت هستیم.»

**به گزارش پایگاه خبری مرآت البحرین، جبهۀ عمل اسلامی لبنان با محکومیت سلب تابعیت شیخ نعیم قاسم، اعلام کرد:« این اقدام و تصمیم خطرناک و غیرمسئولانه، آتش مقابله با وحدت و به کارگیری خشونت را شعله‌ورتر می‌سازد و به فتنه انگیزی دامن می‌زند.»

جبهه عمل اسلامی در همین راستا با تأکید بر اینکه اعتراضات در بحرین، خیزشی مسالمت آمیز بوده و در پی ایجاد اصلاحات و مشارکت همگانی در حیات سیاسی و احترام متقابل است از رژیم بحرین خواست در این اقدام خطرناک و اشتباه که به فتنۀ داخلی منجر می‌شود تجدید نظر کند. جنبش توحید لبنان نیز با محکومیت سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم اعلام کرد:«شهروندی حقی طبیعی و موهبتی خدادادی است و بخششی از جانب حکومت نیست که آن را سلب کند.»

در همین راستا شیخ علی یاسین رئیس تجمع علمای صور لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد:« آنچه در بحرین روی داده است نادیده گرفتن آزادی و شئون دینی و تعطیلی احکام اسلام است.»

وی در این باره خواستار پایان بخشیدن به دخالت در امور دینی و نادیده گرفتن آزادی مردم بحرین شد.
 

**به گزارش پایگاه خبری السومریه نیوز، مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق از مردم این کشور خواسته است روز جمعه در حمایت از شیخ عیسی قاسم روحانی برجسته بحرین تظاهرات کنند.
 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku