News   /   آفريقا

برگزاری اجلاس بین‌المللی لیبی در پایتخت اتریش

تصویری از تروریست های گروه تکفیری داعش در شهر بندری سرت در لیبی (28 بهمن 1393- عکس از خبرگزاری فرانسه)

شهر وین، پایتخت اتریش روز دوشنبه (27 اردیبهشت) میزبان نشست بین‌‎المللی سران دنیا با موضوع بحران لیبی خواهد بود.

امریکا و ایتالیا ریاست این نشست را برعهده دارند و به گفتۀ پائولو جنتیلونی، وزیر امور خارجۀ ایتالیا دیپلمات‌‎های ارشدِ کشورهای اصلی منطقه‌ و «بازیگران اصلیِ بین‌المللی» در آن حضور خواهند داشت.

جنتیلونی گفت: «برای کمک به روند ایجاد ثبات در کشور لیبی به تلاش‌های مشترک نیاز داریم.»

براساس گزارش وزارت امور خارجۀ امریکا، اجلاس لیبی با محوریت حمایت از «دولت وحدت ملی» این کشور و با هدف افزایش «امنیت» برگزار می‌شود.

جان کربی، سخنگوی جان کری، وزیر خارجۀ امریکا گفت: «حمایت بین‎المللی از دولت جدید وحدت ملی با تمرکز بر موضوع امنیت در این اجلاس بررسی خواهد شد.»

ادارۀ دولت «وحدت ملی» لیبی را فائز السراج که یک تاجر بوده است، برعهده دارد. اگرچه وی در جامعۀ بین‌الملل مورد حمایت قرار گرفته، اما در داخلِ لیبی با مقاومت روبرو شده است.

رهبران دولت «وحدت ملی» تحت حمایت سازمان ملل متحد در تاریخ 11 فروردین 1395 با کشتی از تونس وارد لیبی شدند. مقامات دولت خودخواندۀ شورشیان لیبی برای ممانعت از ورود این دولت، حریم هوایی طرابلس را بسته بودند و از پایگاه نیروی دریایی‌ در پایتخت به شدت محافظت کردند.

فائز السراج، نخست وزير دولت «وحدت ملي» لیبی (راست) در دیدار با فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجۀ بریتانیا در طرابلس، پایتخت لیبی (30 فروردین 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

پس از سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور لیبی در سال 2011 میلادی این کشور دچار هرج و مرج شد. شورشیان در اوت 2014 (مرداد 1393) طرابلس، پایتخت این کشور را تصرف کردند و در لیبی دو پارلمان و دو دولت تشکیل شد.

دولت شورشیان در طرابلس و دولت دیگری که جامعه جهانی آن را به رسمیت می‌شناسد در طبرق مستقر بودند. اما در اواخر دی ماه سال 1394 و پس از تلاش‌های بین‌المللی شورای ریاست جمهوری لیبی بر مبنای طرح مورد حمایت سازمان ملل، دولت جدید «وحدت ملی» را با هدف متحد کردن جناح‌های متخاصم در این کشور معرفی کرد.

اما مجلس نمایندگان لیبی مستقر در طبرق در شرق کشور که جامعۀ بین‌المللی آن را به رسمیت می‌شناسد، در تاریخ 30 فروردین به دولت جدیدِ السراج رأی نداد.

در بحبوحۀ ناآرامی‌های داخلی در لیبی، گروه تروریستی داعش طی سال گذشته گسترۀ حضور خود را در این کشور آفریقایی افزایش داده است و از شهر سرت در میانۀ راه طرابلس به بنغازی به عنوان محل آموزش تروریست‌های عضو خود استفاده می‌کند.

کشورهای اروپایی نگران هستند که گروه داعش که طی هفته‎های گذشته پیشروی‌هایی نیز در این منطقه داشته است از بندر و فرودگاه سرت برای اجرای حملات تازه علیه قارۀ سبز استفاده کند.

همچنین در هفتۀ جاری براساس یک گزارش پارلمانی در انگلیس اعلام شد مأموریتِ اتحادیۀ اروپا برای مقابله با قاچاق انسان در سواحل لیبی «در حال شکست» است. 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku