News   /   آفريقا

اعلام آمادگی ناتو برای ساخت نهادهای دفاعی در لیبی

الکساندر ورشبو، معاون دبیرکل ناتو

معاون دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می‌گوید این سازمان در صورت درخواست دولت «وحدت ملیِ» لیبی آمادۀ کمک برای ساخت نهادهای دفاعی در این کشور آفریقایی است.

الکساندر ورشبو روز شنبه (28 فروردین) گفت: «روند تحکیم دولت جدید وحدت ملی در لیبی دلگرم کننده است و چنانچه درخواستی ارائه شود، ما برای کمک به این دولت آماده هستیم.»

خبرگزاری رویترز با اشاره به پیش‌نویس بیانیه‌ای که به رؤیت این خبرگزاری رسیده است، نوشت قرار است اتحادیۀ اروپا نیروهای امنیتی خود را در لیبی مستقر کند و به گفتۀ ورشبو، ناتو نیز در این زمینه نقشی ایفا خواهد کرد.  

معاون دبیرکل ناتو در جریان کنفرانس امنیتی گلابسک در براتیسلاوا، پایتخت اسلواکی به خبرنگاران گفت: «دو سال پیش ما به اجرای یک برنامۀ کمک به دولتِ وقت لیبی بسیار نزدیک بودیم؛ (برنامه‌ای) برای توسعه و اصلاح نهادهای دفاعی.»

وی افزود: «اگر دولت جدید خواستار کمک ناتو در همین حوزه شود، ما آمادۀ کمک به آن‌ها هستیم.»

وزرای دفاع و خارجۀ اتحادیۀ اروپا قرار است روز دوشنبه (30 فروردین) برای بررسی عملیات آموزش نظامی و مرزبانی به نیروهای لیبیایی یک دیدار ویژه در لوکزامبورگ داشته باشند.

تمامی طرح‌های حمایتی در طرابلس اجرا خواهند شد؛ جایی که دولت جدید لیبی در حال تحکیم جایگاه خود است.

فائز السراج، نخست وزير دولت وحدت ملي در طرابلس، پایتخت لیبی، 15 فروردین 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رهبران دولت وحدت ملی تحت حمایت سازمان ملل متحد در تاریخ 11 فروردین با کشتی از تونس وارد لیبی شدند. مقامات دولت خودخواندۀ شورشیان لیبی برای ممانعت از ورود این دولت حریم هوایی طرابلس را بسته بودند و از پایگاه نیروی دریایی‌ در پایتخت به شدت محافظت می‌کردند.

پس از سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور لیبی در سال 2011 میلادی این کشور دچار هرج و مرج شد. شورشیان در اوت 2014 (مرداد 1393) طرابلس، پایتخت این کشور را تصرف کردند و در لیبی دو پارلمان و دو دولت تشکیل شد.

دولت شورشیان در طرابلس و دولت دیگری که جامعه جهانی آن را به رسمیت می‌شناسد در طبرق مستقر بودند. اما در اواخر دی ماه سال 1394 و پس از تلاش‌های بین‌المللی شورای ریاست جمهوری لیبی بر مبنای طرح مورد حمایت سازمان ملل، دولت جدید وحدت ملی را با هدف متحد کردن جناح‌های متخاصم در این کشور معرفی کرد.

پیشتر سیاستمدارانی از امریکا، اروپا و خاورمیانه در نشستی مشترک با رهبران دو حزب سیاسی رقیب در لیبی که در تاریخ 22 آذر برگزار شد، بر لزوم پذیرش تواقفنامه سازمان ملل برای حل و فصل مسائل این کشور و ممانعت از نفوذ هر چه بیشتر گروه تروریستی داعش تاکید کرده‌ بودند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku