News   /   آفريقا

«موانع جدی پیش روی داعش در لیبی»

داعشی های لیبی (تصویر آرشیوی از رویترز)

گزارش‌های جدید حاکی است گروه تروریستی داعش در جلب حمایت‌ها در داخل لیبی و تشکیل پایگاهی مستحکم در این کشور با موانع جدی مواجه است.

به گزارش موسسه «مرکز مبارزه با تروریسم» مستقر در نیویورک، در پی ناکامی‌های اخیر داعش در عراق و سوریه، این گروه تروریستی در پی ایجاد پایگاهی مستحکم در لیبی است اما در این زمینه موفق نبوده است.

در این گزارش، داعش به عنوان «تهدیدی خشونت آمیز» برای لیبی توصیف شده و آمده است: داعش در لیبی «سازمانی فقیرتر، محدود تر»، کم نیرو و کم درآمد خواهد بود اما از فرقه‌گرایی برای بقا در این کشور بهره می‌برد.

«مرکز مبارزه با تروریسم» افزود داعش چشم‌انداز خوبی در لیبی ندارد و یکی از دلایل آن این است که بیشتر مناطق این کشور بیابانی است و امکان کمین‌گیری و حفاظت در برابر حملات را برای این گروه کاهش می‌دهد.

در این گزارش به اظهارات اخیر عبدالقادر النجدی، سرکرده جدید داعش در لیبی اشاره شده که تصدیق کرده بود تکثر گروه‌های مسلح در لیبی و اختلافات، مانع گسترش قلمرو این گروه فراتر از منطقه سرت شده است.

گفته شده بیشتر تروریست‌های داعش لیبی در شهر سرت و اطراف آن مستقر شده‌اند. بندر سرت در شمال لیبی در مجاورت دریای مدیترانه قرار دارد. 

مقامات امریکایی معتقدند که مرگ «ابو نبیل» سرکرده پیشین داعش در لیبی از قابلیت‌های این گروه در جذب نیرو کاسته است.

پیشتر امریکا و ایتالیا، که با«سرت» مرز آبی دارد درباره گسترش گروه تروریستی داعش در لیبی هشدار داده بودند.

جان کری، وزیر خارجه امریکا اواسط بهمن ماه 1394 گفته بود اگر چه ائتلاف بین‌المللی تروریست‌های داعش را از مواضع خود در عراق و سوریه «به عقب رانده است» اما این گروه، لیبی و منابع نفتی این کشور را تهدید می‌کند.

امریکا چندی پیش اعلام کرد در حال بررسی گزینه‌های نظامی در لیبی از جمله انجام حملات هوایی گسترده‌تر در این کشور خشونت زده است.

لیبی از زمان سقوط معمر قذافی، دیکتاتور معدوم این کشور صحنه خشونت و درگیری های سیاسی است.

گروه تروریستی تکفیری داعش با بهره برداری از این هرج و مرج توانسته است مناطقی را در این کشور اشغال کند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku