روسیه: مذاکره برای برقراری آتش‌بس در حلبِ سوریه در جریان است

ویرانی های به جا مانده از بحران سوریه در حلب در شمال این کشور (9 اردیبهشت 1395- عکس از رویترز )

 یک مقام ارشد در وزارت دفاع روسیه اعلام کرد مذاکره بر سر برقراری «دورۀ آرامش» برای قطع موقت مخاصمات در استان حلب در شمال سوریه در جریان است.

خبرگزاری اینترفاکسِ روسیه روز یکشنبه (12 اردیبهشت) به نقل از ژنرال سرگئی کورالنکو، مسئول مرکز نظارت بر آتش‌‎بس روسیه در سوریه نوشت: «در حال حاضر، روند مذاکرات به صورت فعال برای برقراری دورۀ آرامش در استان حلب در جریان است.»

ارتش سوریه شامگاه جمعه (10 اردیبهشت) از برقراری «رژیم آرامش» در حومۀ دمشق، پایتخت این کشور و حومۀ استان لاذقیه خبر داد، اما روز شنبه درگیری‌ها در استان حلب ادامه یافت.

در درگیری‌های شهر حلب طی هفته گذشته بیش از 200 غیرنظامی کشته شده‌اند.

کورالنکو نگفت چه کسانی در حال گفت‌وگو بر سر برقراری آتش‎بس در حلب هستند، اما تأکید کرد آتش‌بسِ موقت در حومۀ دمشق که از روز شنبه آغاز شد در هماهنگی با «مقامات سوریه و امریکا» به مدت 24 ساعت تمدید شده است.

تلویزیون رسمی سوریه خبر تمدید آتش‌بس در دمشق را تأیید کرد، اما از برقراری آتش‌بس موقت در حلب چیزی اعلام نشد.

روسیه و امریکا روز جمعه (10 اردیبهشت) بر سر برقراری یک دورۀ «آرامش» در شمال استان لاذقیه و حومۀ دمشق در سوریه توافق کردند.

سوری ها یک جوان را که در حملۀ گروه های معارض دولت سوریه در حلب زخمی شده است، به بیمارستان منتقل می کنند. (9 اردیبهشت 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

براساس بیانیه‌ای که ارتش سوریه پس از این توافق منتشر کرد، قرار بر این شد که این آتش‌بس که موسوم به «رژیم آرامش» است، به مدت 24 ساعت در دمشق و 72 ساعت در استان لاذقیه برقرار باشد.

پیشتر نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد در امور سوریه از رهبران روسیه و امریکا خواسته بود آتش‌بس شکننده‌ای را که «به زحمت» طی دو ماه گذشته در سوریه برقرار بوده است، نجات دهند و روند صلحِ آسیب‌دیدۀ این کشور را احیا کنند.

استفان دی میستورا روز پنج‌شنبه (9 اردیبهشت) نگرانی عمیق خود را نسبت به نقض آتش‌بس در استان حلب در شمال سوریه و دست‌کم سه نقطۀ دیگر ابراز کرد و در عین حال گفت پیشرفت‌هایی هرچند اندک در روند مذاکرات صلح میان دولت سوریه و معارضان در ژنوِ سوئیس به دست آمده است.

آتش بس شکنندۀ اخیر در سوریه، بدون مشارکت گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره (شاخه گروه القاعده در سوریه)، از 8 اسفند 1394 با میانجیگری روسیه و امریکا برقرار شد.

سوریه از سال 2011 (1389) صحنه ناآرامی‌های مرگبار است؛ براساس گزارش مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه که در تاریخ 22 بهمن 1394 منتشر شد، حدود 470 هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جریان این ناآرامی‌ها کشته و بیش از 1.9 میلیون نفر زخمی شده‌اند.

در جنگ پنج ساله سوریه میلیون‌ها نفر نیز در داخل و خارج از این کشور جنگ زده آواره شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku