توافق روسیه و امریکا بر سر برقراری «دوره آرامش» در دمشق و لاذقیه

ویرانی های به جا مانده از بحران سوریه در حلب در شمال این کشور (9 اردیبهشت 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

براساس بیانیۀ نظامی دولت سوریه، روسیه و امریکا بر سر برقراری یک دورۀ «آرامش» در شمال استان لاذقیه و حومۀ دمشق در سوریه توافق کرده‌اند.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه روز جمعه (10 اردیبهشت) به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات آتش‌بس در سوریه نوشت مسکو و واشنگتن بر سر برقراری آتش‌‎بس در این مناطق از نیمه شب شنبه به توافق رسیده‌اند.

این منبع گفت: «روسیه و ایالات متحده به عنوان مسئولین گروه ویژه آتش‌بس در سوریه به توافق رسیده‌اند که از ساعت 0:00 در 30 آوریل (شنبه/11 اردیبهشت) آتش‌بسی را در مناطق شمالی لاذقیه و حومۀ دمشق برقرار سازند. این یک اقدام فوق‌العاده برای حل و فصل موارد مشکل‌ساز محلی است.»

«رژیم آرامش» به مدت 24 ساعت در دمشق، پایتخت سوریه و به مدت 72 ساعت در استان لاذقیه برقرار خواهد بود.

این منبع همچنین گفت: «مسکو، دولت سوریه را از توافقی که روسیه و امریکا با عنوان «رژیم آرامش» کسب کرده‎اند و در ساعت 00:01 روز شنبه، 30 آوریل (11 اردیبهشت) آغاز خواهد شد، مطلع کرده است. این آتش‌بس در دمشق و حومۀ آن برای 24 ساعت و در لاذقیه و حومۀ آن به مدت 72 ساعت برقرار خواهد بود.»

به گفتۀ این منبع، مسکو و واشنگتن برقراری «رژیم آرامش» را تضمین خواهند کرد.

انتقال یک زن مجروح به بیمارستانی در منطقه تحت کنترل دولت در شهر حلب در شمال سوریه. (9 اردیبهشت 1395-عکس از خبرگزاری فرانسه)

وی تصریح کرد: «ما از دولت سوریه و گروه های مسلحِ غیرقانونی انتظار داریم به آن (آتش‌بس) پایبند باشند و گلوله‌باران و فعالیت‌های نظامی خود را متوقف کنند.»

براساس این گزارش، شهر حلب که طی روزهای گذشته صحنۀ درگیری‌های شدید بوده است، شامل آتش‌بس نخواهد بود. 

پیشتر نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد در امور سوریه از رهبران روسیه و امریکا خواسته بود آتش‌بس شکننده‌ای را که «به زحمت» طی دو ماه گذشته در سوریه برقرار بوده است، نجات دهند و روند صلحِ آسیب‌دیدۀ این کشور را احیا کنند.

استفان دی میستورا روز پنج‌شنبه (9 اردیبهشت) نگرانی عمیق خود را نسبت به نقض آتش‌بس در استان حلب در شمال سوریه و دست‌کم سه نقطۀ دیگر ابراز کرد و در عین حال گفت پیشرفت‌هایی هرچند اندک در روند مذاکرات صلح میان دولت سوریه و معارضان در ژنوِ سوئیس به دست آمده است.

آتش بس شکنندۀ اخیر در سوریه، بدون مشارکت گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره (شاخه گروه القاعده در سوریه)، از 8 اسفند 1394 با میانجیگری روسیه و امریکا برقرار شد.

سوریه از سال 2011 (1389) صحنه ناآرامی‌های مرگبار است؛ براساس گزارش مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه که در تاریخ 22 بهمن 1394 منتشر شد، حدود 470 هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جریان این ناآرامی‌ها کشته و بیش از 1.9 میلیون نفر زخمی شده‌اند.

در جنگ پنج ساله سوریه میلیون‌ها نفر نیز در داخل و خارج از این کشور جنگ زده آواره شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku