لاوروف: خبر توافق درباره سرنوشت اسد «دروغی کثیف» است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه

وزیر خارجه روسیه خبر مربوط به توافق این کشور و امریکا در مورد آینده بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، را رد کرده و آن را «دروغی کثیف» خوانده است.

سرگئی لاوروف جمعه (13 فروردین) در یک نشست خبری گفت: «شرکای امریکایی ما نمی‌توانند به طور علنی این مسأله را که تنها مردم سوریه درباره آینده کشورشان تصمیم می‌گیرند، زیر سؤال ببرند.»

وی افزود: «در این دروغ‌های کثیفی که تحریف واقعیت هستند، کاملاً مشهود است که واشنگتن نمی‌تواند به تعدادی از هم‌پیمانانش در منطقه و اروپا بقبولاند که این حق مردم سوریه است که درباره سرنوشت و رهبرشان تصمیم بگیرند.»

روزنامه عربی «الحیات» پنجشنبه (12 فروردین) گزارش داد جان کری، وزیر خارجه امریکا، به مقام‌های چند کشور عربی گفته است واشنگتن و مسکو درباره آینده روند صلح سوریه از جمله عزیمت اسد به کشوری دیگر در زمانی نامشخص، توافق کرده‌اند.

کرملین همان روز اعلام کرد این خبر حقیقت ندارد.

مذاکرات صلح سوریه

در عین حال، کرملین جمعه اعلام کرد امیدوار است هیأت دولت سوریه در مذاکرات صلح با مخالفان از خود انعطاف‌پذیری نشان دهد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، اظهار داشت: «امیدواریم حضور (هیأت دمشق) به شکلی سازنده ادامه داشته باشد و انعطاف‌پذیری لازم را در چارچوب محدودیت‌های احتمالی شاهد باشیم.»

وی افزود: «همه طرف‌ها، از جمله کردها، باید برای یافتن یک راه حل واقعی و پایدار و کمک به سوری‌ها برای تصمیم‌گیری درباره سرنوشت‌شان در این مذاکرات شرکت کنند.»

سوریه از ماه مارس 2011 (1389) صحنه ناآرامی‌های مرگبار است. براساس اعلام مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه حدود 470 هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جریان این ناآرامی‌ها کشته و بیش از 1.9 میلیون نفر زخمی شده‌اند.

دور اول مذاکرات بین المللی صلح سوریه که 24 اسفند ماه در ژنوِ سوئیس آغاز شده بود، در تاریخ 5 فرودین 1395 به اتمام رسید. پس از ده روز تنفس، دور دوم مذاکرات آغاز خواهد شد و پس از یک وقفه دیگر دور سوم شروع می گردد.

پیش از آغاز مذاکرات صلح از تاریخ هشتم اسفند، با میانجیگری سازمان ملل، آتش بسی شکننده میان معارضان و دولت سوریه برقرار شد که البته شامل گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره نمی‌شود.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku