کُردهای سوریه اعلام نظام فدرالیسم کردند

نشست نمایندگانی از مناطق کردنشین سوریه در شهر رمیلان در استان حسکه در شمال شرق این کشور (26 اسفند 1394- عکس از خبرگزاری فرانسه)

کُردهای سوریه در مناطق تحت سیطره خود اعلام برقراری نظام فدرال کردند. 

نمایندگانی از مناطق کوبانی، عفرین و جزیره روز پنج‌شنبه (27 اسفند) در جریان یک کنفرانس در شهر رمیلان در استان حسکه در شمال شرق سوریه پس از رأی گیری از برقراری نظام فدرال در این مناطق خبر دادند.

مقام‌های کرد سوریه روز چهارشنبه (26 اسفند) در جریان نشستی در رمیلان از احتمال ایجاد نظام فدرال در مناطق کردنشین این کشور خبر داده بودند. اما براساس اعلام گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر این رأی‌گیری برای جلب اطمینان جوامع محلی عرب و آشوری از این‌که فدرالی شدن شمال سوریه به معنای جدایی از کشور سوریه نیست، یک روز به تأخیر افتاد.

کردهای سوریه حدود 400 کیلومتر از مناطق مرزی سوریه و ترکیه را تحت کنترل خود دارند.

مخالفت دمشق با اقدام یکجانبۀ کُردهای سوریه

دولت سوریه تصمیم یک جانبۀ حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پی.وای.دی) را رد و اعلام کرده است که این اقدام خلاف قانون اساسی و فاقد ارزش سیاسی است.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) روز پنج‌شنبه (27 اسفند) به نقل از یک مقام وزارت خارجۀ سوریه اعلام کرد: «مطرح کردن نظام فدرالی ... تمامیت ارضی سوریه را نقض می‌کند و این موضوع خلاف قانون اساسی، اصول ملی و قوانین بین‌‎المللی است.»

این مقام سوری همچنین به همۀ احزاب از جمله شرکت‌کنندگان در نشست رمیلان هشدار داد از هرگونه اقدامی که موجب «تضعیف تمامیت ارضی سوریه و وحدت مردم» می‌شود، بپرهیزند.

وی گفت: «هر بیانیه‌ای در این باره (نظام فدرالی) تا زمانی که منعکس کنندۀ ارادۀ تمامی مردم سوریه نباشد، که با همۀ گرایش‌های سیاسی و طیف‌های اجتماعی متعهد به وحدت ملی و تمامیت ارضی کشور خود هستند، فاقد ارزش حقوقی، تاثیر سیاسی، اجتماعی یا اقتصادی است.»

وی همچنین از مبارزۀ همه‌جانبه علیه تروریسم به عنوان وظیفۀ اصلی پیش روی سوریه نام برد و تأکید کرد هرگونه تلاش برای منحرف کردن کشور از مبارزات ضد تروریسم، حمایت از گروه‎های تکفیری‌ای به حساب می‌آید که از خارج پشتیبانی می‌شوند. 

بحث مربوط به ایجاد نظام فدرال در سوریه که از سوی گروه‌های مخالف سوریه و کردها مطرح شده است، پیشتر با مخالفت شدید ولید معلم، وزیر خارجه سوریه مواجه شد.

میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجۀ روسیه

روسیه: مذاکرات و قانون اساسی جدید مبنای تصمیم گیری است

روسیه نیز روز پنجشنبه به انتقاد از تصمیم یکجانبۀ کُردهای سوریه پرداخت و اعلام کرد پس از اتمام مذاکرات صلح میان گروه‌های سوری اگر تصمیمی مبنی بر تشکیل نظام فدرالی گرفته شد، این موضوع باید در قانون اساسی جدید این کشور ذکر شود.

میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجۀ روسیه گفت: «چنین تصمیماتی به صورت یکجانبه گرفته نمی‌شوند. این تصمیم باید از طریق مذاکره گرفته شود و به همین دلیل ما از همان آغاز روند سیاسی در ژنو، خواستار حضور کُردها (در مذاکرات) بودیم.»  

یک مقام ارشد ترکیه نیز روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز مخالفت آنکارا را با آن‌چه «اقدام یک جانبۀ قومی» برای ایجاد ساختار سیاسی جدید در سوریه نامیده است، اعلام کرد.

رمزی عزالدین رمزی، دستیار استفان دی میستورا، نمایندۀ ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز روز چهارشنبه گفت تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا نیز روز چهارشنبه گفت: «ما هیچ منطقه خودمختاری را به رسمیت نشناخته و نخواهیم شناخت. ما به یکپارچگی و تمامیت ارضی سوریه متعهد هستیم.»

استفان دی میستورا، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه (راست) در کنار بشار الجعفری، مسئول هیأت اعزامی دولت سوریه به مذاکرات در ژنوِ سوئیس (26 اسفند 1394- عکس از خبرگزاری فرانسه)

دور جدید مذاکرات کمک به حل بحران سوریه از روز دوشنبه (24 اسفند) با حضورنماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در ژنوِ سوئیس آغاز شده است.

گروه‌های اصلی کُردِ سوریه تحت فشار ترکیه از شرکت در مذاکرات صلح محروم شده‌اند. ترکیه پی.وای.دی و شاخۀ نظامی آن را که به گروه یگان‌های مدافع خلق کُرد (وای.پی.جی) موسوم است، تروریستی می‌داند.  

دی میستورا روز دوشنبه با نمایندگان دولت سوریه به ریاست بشار الجعفری  و روز سه شنبه با هیات معارضان دیدار و گفتگو کرد.

قرار است این گفت و گوها تا 24 مارس (4 فروردین 1395) در ژنو ادامه یابد.

سوریه از حدود پنج سال پیش عرصۀ درگیری‌های مرگبار است. به گزارش مرکز تحقیقات سیاسی سوریه، درگیری‌ها در این کشور تا کنون حدود 470 هزار کشته و 1 میلیون و 900 هزار زخمی به جا گذاشته است. با این وجود، برخی نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل تعداد کشته‌های جنگ سوریه را بیش از 260 هزار نفر اعلام کرده‌اند.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku