منابع دیپلماتیک: قدرت‌های جهانی به فدرالی شدن سوریه می‌اندیشند

نمایی از شهر دوما در منطقۀ غوطۀ شرقی در شرق دمشق، پایتخت سوریه (22 آذر 1394- عکس از خبرگزاری فرانسه)

یک دیپلمات‌ سازمان ملل متحد می‌گوید قدرت‎های بزرگ به بررسی گزینۀ فدرالی شدن سوریه برای پایان دادن به بحران پنج سالۀ این کشور عربی می‌اندیشند.  

خبرگزاری رویترز روز جمعه (21 اسفند) به نقل از یک دیپلمات شورای امنیت سازمان ملل که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد برخی از قدرت‌های عربی و روسیه در فکر فدرالی کردن سوریه هستند به نحوی که وحدت این کشور به عنوان یک کل حفظ شود، اما به مقامات منطقه‌ای استقلال داده شود.

به گفتۀ این منبع، این طرح به استفان دی میستورا، نمایندۀ سازمان ملل در امور سوریه تحویل داده شده است.

این دیپلمات افزود: «ضمن اصرار بر حفظ تمامیت ارضی سوریه به طوری که وحدت آن به عنوان یک کشور واحد حفظ شود، انواع مدل‌های مختلف از یک ساختار فدرال وجود دارد که در برخی از مدل‌ها، (دولت) مرکز(ی) بسیار بسیار کم‌‎رنگ است و استقلال زیادی برای مناطق مختلف وجود دارد.»

وی جزئیات طرح ارائه شده برای فدرالی کردن سوریه را ارائه نداد.

استفان دی میستورا، نمایندۀ سازمان ملل در امور سوریه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

 دی میستورا: تجزیه سوریه بعید است

در همین حال شبکۀ الجزیره به نقل از استفان دی میستورا اعلام کرد: «همۀ سوری‌ها مخالف تجزیۀ کشور هستند، اما می‎توان در جریان مذاکرات دربارۀ فدرالی شدن سوریه صحبت کرد.»

پیشتر جان کری، وزیر خارجۀ امریکا در تاریخ 4 اسفند گفته بود اگر روند تلاش‌ها برای برقراری صلح در سوریه به نتیجه نرسد، واشنگتن طرح جایگزین را که همان تجزیه سوریه است، در دستور کار خود قرار خواهد داد.

همچنین رام بن باراک، مديرکل سازمان جاسوسی اسرائيل (موساد) در تاریخ 26 بهمن مدعی شد تجزیه «تنها راه حل ممکن» برای بحران سوریه است.

موشه یعلون، وزیر امور نظامی اسرائیل نیز گفته بود: «سوریه‌ای که ما می‌شناسیم در آینده نزدیک یکپارچه و متحد نخواهد بود و در مناطقی شاهد گروه‌ها و مجموعه‌های منظم و نامنظمی خواهیم بود که به دست فرقه‌های مختلفی که آن‎جا زندگی می‌کنند و در حال جنگ هستند تشکیل می‌شوند.»

فرستاده ویژه سازمان ملل در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ابراز امیدواری نسبت به ثمر بخش بودن دور جدید مذاکراتِ صلح سوریه، گفت: «شانس دستیابی به راه حل بحران سوریه بیش از هر زمان دیگری وجود دارد.»

وی توافق ژنو را «کتاب مقدس» مذاکرات سوریه نامید و افزود: «مذاکرات غیرمستقیمِ ژنو با اولین هیاتی که حاضر شود آغاز می‌شود و مهم‌ترین روز مذاکرات دوشنبۀ آینده (24 اسفند) خواهد بود.»

دی میستورا از مسائل «ریاست جمهوری، قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات» در سوریه به عنوان موضوعاتی یاد کرد که روز دوشنبه به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

وی همچنین بر این‌ موضوع که مذاکرات بیش از 10 روز به طول نخواهد انجامید، تأکید کرد.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

«انتخابات ریاست جمهوری سوریه ظرف 18 ماه آینده»

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز روز جمعه (21 اسفند) به نقل از دی میستورا نوشت ظرف 18 ماه آینده انتخابات ریاست جمهوری در سوریه برگزار خواهد شد.

به گفتۀ نمایندۀ سازمان ملل آغاز روند انتخابات ریاست جمهوری در سوریه همزمان با آخرین دور مذاکرات سوریه خواهد بود که قرار است از 24 اسفند ماه در ژنوِ سوئیس برگزار شود.

 دور پیشین مذاکرات صلح سوریه در بهمن ماه به دلیل خودداری گروه موسوم به «کمیته عالی مذاکرات»، متشکل از گروه‌های معارض دولت سوریه، از شرکت در گفت‌وگوها به شکست انجامید.

شورای امنیت سازمان ملل متحد اواخر آذرماه سال جاری قطعنامه ای تصویب کرد که بر اساس آن باید یک دولت «معتبر، فراگیر و عاری از هرگونه فرقه گرایی» طی شش ماه آینده در سوریه تشکیل شود و انتخاباتی «آزاد و عادلانه» طی 18 ماه آینده با نظارت سازمان ملل متحد در این کشور برگزار شود.

درحالی که برخی از بازیگران منطقه‎ای از جمله عربستان سعودی خواستار برکناری فوری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از قدرت هستند، امریکا و دیگر کشورهای غربی که پیشتر چنین خواسته‎ای داشتند، در پی پیشروی‌های ارتش سوریه علیه داعش که با پشتیبانی حملات هوایی روسیه صورت می‌گیرد، از مواضع خود عقب نشستند.

سوریه از حدود پنج سال پیش عرصۀ درگیری‌های مرگبار است. به گزارش مرکز تحقیقات سیاسی سوریه، درگیری‌ها در این کشور تا کنون حدود 470 هزار کشته و 1 میلیون و 900 هزار زخمی به جا گذاشته است.

با این وجود، برخی نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل تعداد کشته‌های جنگ سوریه را بیش از 260 هزار نفر اعلام کرده‌اند.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku