پیشنهاد روسیه برای تشکیل دولت فدرال در سوریه

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه

روسیه پیشنهاد کرده است که شاید یک دولت فدرال، دولت مناسبی برای حفظ وحدت و استقلال سوریه باشد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه دوشنبه در یک نشست خبری در مسکو با اشاره به ناآرامی‌های سوریه چنین پیشنهادی را مطرح کرد.

وی گفت: «اگر طرفین پس از مذاکرات، بحث و رایزنی‌ها درباره دولت آینده سوریه به این نتیجه برسند که این طرح فدرال برای حفظ ملتی واحد، سکولار، مستقل و مقتدر مناسب است، آن‌گاه چه کسی به آن اعتراض خواهد کرد؟»

استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه پیش از این اعلام کرده است چنانچه آتش‌بس کنونی بین طرف‌های درگیر در سوریه باقی بماند، مذاکرات صلح 17 اسفند (7 مارس) از سرگرفته خواهد شد.

نمایی از شهر حلب در دومین روز از آتش بس (عکس از خبرگزاری فرانسه)

آخرین دور از مذاکرات صلح 14 بهمن، کمتر از یک هفته پس از آغاز، به خاطر بهانه‌جویی‌های گروه‌های مخالفِ مورد حمایت خارج متوقف شد.

ریابکوف همچنین اعلام کرد روسیه «هر طرح دیگری را برای سوریه خواهد پذیرفت، به شرطی که از سوی کسی که 1000 کیلومتر با سوریه فاصله دارد، دیکته نشده باشد.»

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه چندی پیش در مصاحبه با رسانه‌های روسی با اشاره به احتمال تشکیل یک دولت فدرال، که در آن قدرت بین یک دولت ملی قدرتمند و دولت‌های محلی کوچکتر تقسیم می‌شود، اشاره کرد.

وی تاکید کرد مردم سوریه باید با این اقدام که مربوط به «فدرالیسم، استقلال و تمرکززداییِ (قدرت) و یا تغییر کلی نظام سیاسی است»، موافقت کنند.

به دنبال توافق روسیه و امریکا از بامداد روز شنبه (8 اسفند) آتش‌بس در سوریه برقرار شده است. دولت دمشق به شرطی آتش بس را پذیرفته است که عملیات نظامی علیه گروههای تروریستی داعش و جبهه النصره همچنان ادامه داشته باشد.

سوریه از حدود 5 سال پیش عرصۀ درگیری‌های مرگباری بوده است. به گزارش مرکز تحقیقات سیاسی سوریه، درگیری‌ها در این کشور تا کنون حدود 470 هزار کشته و 1 میلیون و 900 هزار زخمی به جا گذاشته است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku