واکنش حزب الله به تروریست خواندن این جنبش از سوی اتحادیه عرب

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل جنبش مقاومت حزب الله لبنان

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب الله لبنان می‌گوید اقدام اخیر اتحادیه عرب در «تروریستی» خواندن حزب الله به مثابه «اعلام تجاوز» نظامی توسط عربستان سعودی است.

شیخ نعیم قاسم، روز شنبه در سخنرانی خود در شهر بعلبک در شرق لبنان گفت رژیم سعودی تمام تلاشش را می‌کند تا اثبات کند که حزب الله یک گروه تروریستی است.

این مقام ارشد حزب الله افزود: «این (رژیم) در نشست وزرای خارجه کشورهای عربی بر دیگران فشار می‌آورد که موضعی مشابه آنها را (در قبال حزب الله) بگیرند.»

معاون دبیر کل جنبش مقاومت حزب الله تاکید کرد این اقدام اتحادیه عرب «اعتماد به نفس و استقامت» حزب الله را بیشتر و این جنبش را قوی‌تر می کند.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در حال رایزنی با همتایان خود در نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره، مصر 20 اسفند 1394 (عکس: خبرگزاری فرانسه)

حمایت عراق از حزب الله

اعضای اتحادیه عرب به جز عراق و لبنان، روز جمعه جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان را «سازمانی تروریستی» اعلام کردند.

ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق روز جمعه در نشست اتحادیه عرب در قاهره، پایتخت مصر تمام قد از حزب‌الله دفاع کرد اما هیات سعودی این سخنرانی را بر نتابید و جلسه را ترک کرد.

جعفری گفت: «هر کس که نیروهای بسیج مردمی و حزب‌الله را به تروریسم متهم کند، خودْ حامی تروریسم است. نیروهای بسیج مردمی و حزب‌الله از شرافت عرب‌ها پاسداری کردند.»

وی همچنین سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله را «قهرمان عرب» توصیف کرد که «از اصول و ارزش‌های ما دفاع کرده است.»

پیشتر در 13 اسفند با تلاش‌ها و رایزنی‌های پشت پرده عربستان، شورای همکاری خلیج فارس نیز حزب‌الله را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

حزب الله اما این تصمیم را «بی‌ملاحظه و خصمانه» توصیف و تاکید کرد چنین تصمیماتی نمی‌تواند در آرمان مقاومت حزب الله خللی ایجاد کند.

تفرقه افکنی، طرح اسرائیلی با اجرای سعودی

رژیم آل سعود نیز پیشتر با طرح ادعاهایی واهی، حزب الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داده بود.

اما سناریوی فشار عربی بر حزب الله از زمانی اجرایی شد که دبیر کل حزب الله رژیم سعودی را به تفرقه افکنی و تحریک «نزاع» بین شیعه و سنی در منطقه متهم کرد و از دولت لبنان خواست از تهدیدات عربستان و اسرائیل مرعوب نشود.

گفتنی است عربستان کمک اقتصادی به ارتش لبنان را به دلیل فعالیت‌های حزب الله در منطقه متوقف کرده است.

سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان

نصرالله در واکنش به این تصمیم گفت عربستان سعودی با این اقدام، لبنان را به مرحله جدیدی از مناقشه سیاسی کشانده و علیه بیروت بحران آفرینی می‌کند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد رژیم‌های عربی به ویژه سعودی‌ها همواره علیه تمام کسانی که با اسرائیل مقابله می‌کنند، توطئه می‌چینند.

وی ضمن اشاره به طرح‌های مشترک عربستان و اسرائیل تاکید کرد: «طرح عربستان در منطقه فتنه انگیزی است و این طرح اسرائیل نیز هست. ما هرگونه اهانت به نمادهای اسلامی را رد می‌کنیم؛ این تنها یک اشتباه نیست بلکه گناه نیز است.»

موضع سوریه

ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه نیز مصوبه اخیر اتحادیه عرب ضد حزب الله را «سخیف و بی ارزش» دانسته و تاکید کرده است که دمشق نیز همچون بغداد از مقاومت حمایت می‌کند.

وزیر خارجه سوریه همچنین ایران و حزب الله را متحدان قابل اعتماد دمشق دانسته و تصریح کرده است: «تعجب نمی‌کنیم اتحادیه عربی که ناتو را مسئول اقدام نظامی در لیبی کرد چنین اقدامی علیه حزب الله لبنان انجام دهد.»

ابراز خرسندی نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ضمن ابراز خرسندی از تصمیم شورای همکاری خلیج فارس در تروریستی خواندن حزب الله، از این شورا تقدیر کرد.

نتانیاهو روز دوشنبه گفت تصمیم شورای همکاری خلیج فارس تصمیمی «مهم» بود و چنین اقداماتی پتانسیل زیادی در تغییر واقعیت دیپلماتیک منطقه دارد.

وی همچنین از دو حزب عربی «هدش و بلد» که نمایندگانی در کنست اسرائیل دارند، به خاطر زیر سوال بردن تصمیم شورای همکاری خلیج فارس به شدت انتقاد کرد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku