اتحادیه عرب «حزب‌الله» را گروه تروریستی خواند

تصویری از نیروهای جنبش مقاومت حزب الله لبنان

اتحادیه عرب، جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان را یک «سازمان تروریستی» اعلام کرده است.

به گفته وحید مبارک سیار، دیپلمات بحرینی وزرای خارجه اتحادیه عرب جمعه (21 اسفند) چنین تصمیمی گرفتند.

تقریباً تمام اعضای این اتحادیه، جز لبنان و عراق از این تصمیم حمایت کردند.

مصر، عراق، یمن، لیبی، مراکش، تونس، امارات متحده عربی، بحرین، قطر، عربستان سعودی، الجزایر، لبنان، موریتانی، اردن، جیبوتی، کومور، کویت، سوریه، سومالی، سودان، عمان و فلسطین اعضای اتحادیه عرب هستند.

دفاع عراق از حزب‎‌الله

ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق جمعه طی سخنانش مقابل اتحادیه عرب در قاهره، پایتخت مصر از حزب‌الله دفاع کرد و این امر باعث شد هیات سعودی جلسه را ترک کنند.

جعفری در سخنانش گفت: «هر کس که نیروهای بسیج مردمی و حزب‌الله را به تروریسم متهم کند، خودْ حامی تروریسم است.»

وزیر خارجه عراق همچنین ضمن ابراز همبستگی با حزب‌الله تاکید کرد «نیروهای بسیج مردمی و حزب‌الله از شرافت عرب‌ها پاسداری کردند.»

وی همچنین با رد تلاش‌ها برای خدشه‌دار کردن وجهۀ حزب‌الله اعلام کرد سید حسن نصرالله «یک قهرمان عرب است که از اصول و ارزش‌های ما دفاع کرد.»

این خبر در حالی اعلام شده است که شورای همکاری خلیج فارس نیز 13 اسفند حزب‌الله را که با اشغالگری رژیم اسرائیل و تروریست‌ها در سوریه مبارزه می‌کند، در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

حزب الله تصمیم شورای همکاری خلیج فارس را اقدامی «بی‌ملاحظه و خصمانه» خواند.

تصویر آرشیوی از نشست اعضای شورای همکاری خلیج فارس

رژیم آل سعود نیز پیشتر حزب الله لبنان را گروهی تروریستی خوانده بود.

تصمیم شورای همکاری خلیج فارس پس از آن اتخاذ شد که سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان گفت عربستان سعودی با تعلیق بسته کمک اقتصادی به ارتش لبنان، این کشور را به مرحله جدیدی از مناقشه سیاسی کشانده است.

براساس تصمیم شورای همکاری خلیج فارس، همه افراد و گروه‌هایی که با حزب الله ارتباط داشته باشند نیز در فهرست به اصطلاح حامیان تروریسم جای می‌گیرند.

تعلیق کمک‌های عربستان سعودی به لبنان پس از آن صورت گرفت که بیروت از تایید بیانیه مشترک ضدایرانی در نشست‌های قاهره و جده سر باز زد.

کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس در سال 2013 نیز در پی حضور نظامی حزب الله در بحران سوریه، برخی از اعضای این گروه را تحریم کرده بودند. در همین سال نیز برخی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین حزب الله را گروه تروریستی خوانده بودند.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku