حزب الله و سوریه محور مذاکرات شورای همکاری خلیج فارس در ریاض

تصویر روز از نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در ریاض (19 اسفند 94)

نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با محوریت بحران سوریه و حزب الله، در ریاض پایتخت عربستان سعودی آغاز بکار کرده است.

در این نشست علاوه بر وزرای خارجه شش کشور عضو، هیاتی از یمن (به ریاست نماینده عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی)، ناصر جوده وزیر امور خارجه اردن و معاون وزیر امور خارجه مغرب نیز حضور دارند.

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی که ریاست یکصد و سی و هشتمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را برعهده دارد، اعلام کرده است این نشست فرصت مناسبی برای رایزنی در خصوص تحولات منطقه و هماهنگی مواضع به شمار می‌رود.

گفته می‌شود بحث درباره آخرین تحولات منطقه از جمله بحران سوریه و حزب الله لبنان از مهمترین محورهای مذاکره در این نشست است.

این نشست در حالی برگزار می شود که شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس روز چهارشنبه (12 اسفند) جنبش مقاومت لبنان، حزب الله را که با اشغالگری رژیم اسرائیل و تروریست‌ها در سوریه مبارزه می‌کند، در فهرست به اصطلاح تروریست‌ها قرار دادند.

همچنین وزرای اطلاع رسانی شورای همکاری خلیج فارس پیشتر خواستار تصویب اقداماتی علیه حزب الله از جمله محاصره رسانه‌ای این جنبش شده بود.

تصویری آرشیوی از مبارزان حزب الله لبنان (عکس از خبرگزاری فرانسه)

برگزاری این نشست در شرایطی صورت می‌گیرد که قرار است سران بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی روز پنج شنبه با سفر به عربستان سعودی در مراسم اختتامیه رزمایش موسوم به «رعد الشمال» در شهر نظامی ملک خالد در شمال عربستان شرکت کنند.

منابع سعودی اعلام کردند عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، شیخ صباح الاحمد جابر الصباح امیر کویت، عبدالله دوم پادشاه اردن، شیخ حمد بن خلیفه پادشاه بحرین، شیخ حمد بن زاید ولیعهد امارات متحده عربی، عمر البشیر رئیس جمهور سودان، شیخ تمیم بن حمد امیر قطر و تنی چند از وزرای دفاع و مسئولان بلند پایه آفریقایی و عربی در این مراسم حضور خواهند داشت.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku