News   /   آمريکا   /   تلگرام

شکست فرمان مهاجرتی ترامپ در دادگاه تجدید نظر

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا

لغو فرمان دونالد ترامپ، رئیس‎‏جمهور امریکا، مبنی بر ممنوعیت سفر اتباع هفت کشور مسلمان به ایالات‌متحده، بنا به حکم دادگاه تجدید نظر فدرال این کشور ادامه می‎‌یابد.

با توجه به رأی روز پنجشنبۀ شعبۀ نهم دادگاه تجدید نظر فدرال امریکا، اتباع کشورهای ایران، عراق، سوریه، لیبی، یمن، سودان و سومالی، اگر دارای ویزای معتبر باشند، می‎توانند به ایالات‌متحده سفر کنند.

فرمان ماه گذشتۀ ترامپ برای منع 90 روزۀ سفر شهروندان کشورهای مذکور، ممنوعیت ورود پناه‌جویان سوری به‌صورت نامحدود و ممانعت 120 روزه از ورود هر پناه‌جویی به امریکا، در سراسر جهان جنجال‌آفرین شد. پیشتر یک قاضی فدرال در ایالت واشنگتن با صدور حکمی این فرمان را موقتاً در سراسر امریکا لغو کرده بود.

پس از حکم قاضی واشنگتن، ترامپ وعده داده بود که به سادگی در دادگاه تجدید نظر به پیروزی خواهد رسید، اما روز پنج‌شنبه با شکست سیاسی بزرگی روبرو شد.

سه قاضی دادگاه تجدید نظر در حکم خود آورده‎اند که «دولت هیچ مدرکی دربارۀ این‎که یکی از اتباع کشورهایی که نامشان در فرمان ذکر شده، عامل یک حملۀ تروریستی در ایالات‌متحده بوده‌اند، ارائه نداده است.»

این حکم می‌افزاید: «دولت به جای ارائۀ شواهد مورد نیاز برای توضیح لزوم وجود این فرمان اجرایی، در مقابل این‏‎که ما تصمیم دولت را مورد بررسی قرار دهیم، موضع گرفته است.»

این قضات تأکید کردند همان‌طور که مردم امریکا به امنیت ملی و اجرای سیاست‏‎های رئیس‏‎جمهور منتخب خود علاقه دارند، به آزادی در سفر، جدا نکردن اعضای خانواده‎ها از یکدیگر و جلوگیری از تبعیض نیز علاقمند هستند.

ترامپ که به واکنش‌ نشان دادن در شبکۀ اجتماعی توییتر شهره است، بلافاصله پس از اعلام رأی در پیامی نوشت: «شما را در دادگاه می‎بینم، امنیت کشور ما در خطر است!»

پیام توییتری رئیس‌جمهور امریکا پس از حکم دادگاه تجدید نظر: «شما را در دادگاه می‎بینم، امنیت کشور ما در خطر است!»

پس از آن‏که جیمز روبارت، قاضی فدرال واشنگتن، فرمان اجرایی ترامپ را موقتاً لغو کرد، رئیس‌‏جمهور امریکا خواستار آن شد که دادگاه تجدید نظر فدرال دستور وی را ابقا کند، اما این درخواست روز یکشنبه رد شد.

اکنون با توجه به حکم جدید شعبۀ نهم، این سومین باری است که دستور ترامپ اجرایی نمی‎شود و به همین دلیل هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی، برای ابراز شادمانی از شکست‌های پیاپی رئیس‌جمهور امریکا در حساب شخصی خود در شبکۀ اجتماعی تنها نوشت: 3-0. 

ترامپ روز پنج‌شنبه در کاخ سفید در جمع خبرنگاران نیز حاضر شد و گفت: «این یک تصمیم سیاسی است، ما آن‎ها را در دادگاه [دیوان عالی امریکا] خواهیم دید و به این موضوع امیدوار هستیم. به نظر من، ما به سادگی در دادگاه می‌بریم.»

درحالی که ترامپِ جمهوری‌خواه امید خود را به حکم دیوان عالی امریکا بسته است، ناظران بر این باورند که با توجه به تعادل نمایندگان احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات در این دیوان، به احتمال زیاد، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در دیوان عالی نیز شکست خواهد خورد. 

دیوان عالی امریکا با 9 قاضی، سال‌هاست دارای تعادل حزبی است و دو حزب اصلی امریکا مایلند با از میان بردن این تعادل، تصمیم‌گیری‌های دیوان را به سود خود تغییر دهند. سال گذشته یکی از قضات این دیوان درگذشت و بعد از آن دیوان عالی امریکا با هشت قاضی به کار خود ادامه داد.

پیشتر ترامپ، نیل گورساچ را به عنوان قاضی جدید دیوان عالی معرفی کرد، اما با وجود وی نیز تعادل ایدئولوژیک این دیوان برهم‌نخواهد خورد؛ چراکه با حضور این قاضی محافظه‎‏کارِ تازه، دیوان دارای چهار قاضی جمهوری‌‎خواه، چهار قاضی دموکرات و یک قاضی مستقل خواهد بود.

جالب این‌جاست که گورساچ اخیراً در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود اظهارات ترامپ در انتقاد از نظام قضایی امریکا «دلسرد کننده» هستند. 

شاکیان پروندۀ فرمان اجرایی ترامپ علیه مهاجران در دادگاه مقامات ایالات واشنگتن و مینه‌سوتا هستند.

شرکت‏های اینترنتی بزرگ امریکایی هم‌چون گوگل و فیس‌بوک نیز فرمان مهاجرتی ترامپ را خلاف قانون اساسی توصیف کرده‏‎اند. جان کری، وزیر خارجۀ سابق امریکا و دادستان‎های 16 ایالتِ این کشور نیز از معترضان به این فرمان هستند و آن را خلاف منافع ایالات‌متحده می‎دانند. 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku