تصویب قطعنامه ضد صهیونیستی در یونسکو، خشم تل‌آویو

تصویری آرشیوی از مسجدالاقصی

سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو)، سه شنبه قطعنامۀ مورد حمایت اعراب را مبنی بر عدم ارتباط یهودیت با یک مکان مقدسِ مهم (کوه معبد) در شرق بیت‌المقدس تصویب کرد که خشم مقام‌های صهیونیست را برانگیخته است.

این قطعنامه از سوی فلسطین، مصر، الجزایر، مغرب، لبنان، عمان، قطر و سودان پیشنهاد شده بود که با مخالفت شدید رژیم صهیونیستی مواجه شد.

طرح این پیشنهاد و حمایت‌ها از آن در یونسکو باعث شد که رژیم صهیونیستی همکاری خود با این سازمان را به حالت تعلیق در آورد.

به گزارش روزنامۀ هاآرتص، در این قطعنامه اذعان شده است که شهر بیت‌المقدس برای یهودیت، اسلام و مسیحیت تقدس دارد، اما کوه معبد تنها برای مسلمانان مقدس است و به اهمیت این مکان برای یهودیان اشاره نشده‌است.

صهیونیست‌ها محوطۀ اطراف مسجدالاقصی را کوه معبد می‌خوانند.

مسجد قبةالصخره که نزدیک مسجدالاقصی در بیت‌المقدس قرار دارد

تصویب این قطعنامه کنترل اسرائیل بر اماکن مقدسِ مسلمانان در شرق بیت‌المقدس را زیر سؤال برده است.

منیر آناستاس، معاون نماینده فلسطین در یونسکو، به خبرنگاران گفت این قطعنامه «به اسرائیل یادآوری کرد که آنان (صهیونیست‌ها) قدرتی اشغالگر در شرق بیت‌المقدس هستند و از آنان می‌خواهد همه تجاوزهای خود را متوقف کنند» که از آن جمله می‌توان به حفاری‌های باستان‌شناسی در اطراف اماکن مذهبی مسلمانان اشاره کرد.

رژیم صهیونیستی با حفاری‌های چندگانه زیر محوطهٔ مسجدالاقصی، این مکان مقدس مسلمانان را در معرض خطر تخریب و نابودی قرار داده‌است.

صهیونیست‌ها مدعی هستند بقایای مهم‌ترین معابد دین یهود در زیرمجموعۀ مسجدالاقصی قرار گرفته است.

یونسکو پیش از این نیز در فروردین امسال در قطعنامه‌ای مشابه مسجدالاقصی را صرفاً محل عبادت مسلمانان خوانده و رژیم صهیونیستی را به‌عنوان «قدرتی اشغالگر» معرفی کرده بود.

در این قطعنامه همچنین «تجاوزهای اسرائیل و اقدامات غیرقانونی علیه آزادی عبادت و دسترسی مسلمانان به مسجدالاقصی» محکوم شده بود.

این قطعنامه هم خشم مقامات تل‌آویو را برانگیخت.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku