رهبران کرد: تا پای مرگ از مناطق کردنشین سوریه دفاع می‌کنیم

نیروهای ارتش ترکیه در مناطق شمالی سوریه (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

رهبران کرد سوریه می‌گویند تا پای مرگ از مناطق کردنشین در شمال شرق سوریه دفاع خواهند کرد.

یکی از مقامات ارشد کردستان سوریه در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری ایندیپندنت از احتمال توافق و افزایش همکاری مشترک دمشق و آنکارا علیه جدایی طلبی کردها همزمان با کاهش حمایت امریکا از آنها ابراز نگرانی کرد.

سیهانوک دیبو، مشاور عالی صالح مسلم محمد، رهبر کردهای سوریه در قامشلی در مصاحبه ایمیلی با این پایگاه خبری گفت درگیری میان نیروهای دولت دمشق و یگان‌های مدافع خلق (وای‌پی‌جی) در استان حسکه در شمال شرق سوریه نشان می‌دهد زمانی که مسئله کردها مطرح می‌شود، سوریه و ترکیه تا حد زیادی در یک جبهه متحد قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد کردها تا پای مرگ در برابر «هجوم ترکیه به منطقه» مبارزه خواهند کرد.

نیروی هوایی سوریه در تاریخ 18 آگوست (28 مرداد) برای اولین بار در 5 سال گذشته، مواضع یگان‌های مدافع خلق در حسکه را بمباران کرد.

دیبو گفت: «چیزی که در حسکه رخ دارد، فقط یک درگیری منطقه‌ای نبود، این بازی قدرت‌های منطقه‌ای است.»

وی افزود: «در حالی که دولت سوریه و ترکیه هم اکنون دشمن همدیگر هستند، هر دو مخالف (هرگونه جدایی طلبی کردها) هستند. اخیرا ترکیه اذعان کرده، ممکن است در مسیر عادی سازی روابط با (بشار) اسد (رئیس جمهوری سوریه) حرکت کند. پاسخ دولت سوریه به ترکیه نیز نشان از بازگشت روابط (دو کشور) به شرایط پیش از سال 2011 دارد؛ (البته) نه با صدور بیانیه، بلکه با اقدامی عملی که همان بمباران حسکه بود.»

دیبو درباره وجود طرحی منسجم از سوی ترکیه برای مقابله با کردهای سوریه ابراز تردید کرد. وی معتقد است به خاطر مقاومت کردها و به خاطر اینکه ترکیه درباره اقدامات کنونی خود فکری نکرده است و «به صورت اتفاقی عمل» می‌کند، حمله تمام عیار به این منطقه کردنشین، با شکست روبرو خواهد شد.

در همین حال شادی احمد، تحلیلگر سیاسی و اقتصادی ساکن دمشق، معتقد است که معادلات جنگ سوریه در حال تغییر است.

وی گفت: «ترکیه اکنون متوجه شده است با سیاست‌هایی که در پیش گرفته از داعش به منظور تضعیف دولت سوریه حمایت کرده است. اما این موضوع اکنون عواقبی برای ترکیه به دنبال داشته زیرا ضعیف تر شدن سوریه به معنای قوی‎‌تر شدن کردهاست.»

احمد تصریح کرد که موضوع کردها موجب کاهش تنش میان روسیه، ترکیه، عراق و ایران شده است و همه این کشورها معتقدند علی رغم اظهارات مقامات کرد درباره خودمختاری یا تشکیل دولت فدرالی، در عمل آنها بدنبال تشکیل کشوری مستقل هستند.

نیروهای ارتش ترکیه تروریست‌های داعش را از دو روستا در شمال سوریه عقب رانده‌اند. (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

عقب راندن داعش از دو روستا در سوریه

در همین حال، ارتش ترکیه روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد در ادامه عملیات خود در مناطق شمالی سوریه، عناصر گروه تکفیری داعش را از دو روستا در شمال سوریه عقب رانده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش ترکیه با پیشتبانی نیروهای هم‌پیمان، روز جمعه روستاهای غندوریه و عرب عزه را که حدود 30 کیلومتر از شهر جرابلس فاصله دارند، آزاد کرد.

این گزارش می‌افزاید نیروی هوایی ارتش ترکیه همچنین مواضع گروه‌های تروریستی در اطراف این دو روستا را منهدم کرد.

نیروهای ویژه ارتش ترکیه با همراهیِ تانک‌های این کشور با پشتیبانیِ جنگنده‌های ائتلاف تحتِ امرِ امریکا از روز چهارشنبه (3 شهریور) عملیاتی را در مناطق شمالی سوریه برای پاکسازیِ مناطق مرزی از آن‌ چه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، «تروریست‌‎های داعش و شبه نظامیان کرد» می‌نامد، آغاز کردند.

ترکیه همچنین از پیشروی شبه‌نظامیانِ گروه موسوم به «ارتشِ آزاد سوریه» که از گروه‎‏‌های معارض دولت سوریه است، در شمال این کشور، پشتیبانی می‏‎کند.

دمشق مداخله نظامیِ ترکیه را در سوریه محکوم کرد و آن را نقض آشکارِ حاکمیتِ سوریه نامید. وزارت امور خارجه سوریه اعلام کرد هدف ترکیه مبارزه با گروه تروریستی داعش نیست، بلکه آنکارا می‌خواهد گروه‎های تروریستیِ دیگر را جایگزین داعش در این کشور کند.

  

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku