ییلدریم: حمله به سوریه تا رفع تهدیدها ادامه دارد

بن‌علی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه (عکس از خبرگزاری رویترز)

نخست وزیر ترکیه می‌گوید تا زمانی که همۀ تهدیدها رفع نشده و امنیتِ ملیِ ترکیه تضمین نشده باشد، به حملات خود در سوریه ادامه خواهیم داد.

بن‌علی ییلدریم روز چهارشنبه (10 شهریور) در حالی این اظهارات را بیان کرد که یک هفته است که آنکارا عملیاتی نظامی در سوریه به راه انداخته و هدف از آن را مقابله با تروریست‌های گروه داعش و جلوگیری از گسترش قلمروی شبه‌نظامیانِ کُرد در نزدیکی مرز ترکیه، عنوان کرده است.

نیروهای ویژۀ ترکیه با همراهیِ تانک‌های ارتشِ این کشور از روز چهارشنبه (3 شهریور) برای پاکسازیِ مناطق مرزی از آن‌چه رئیس جمهور این کشور، «تروریست‌‎های داعش و پیکارجویان کُردِ حزب اتحاد دموکراتیکِ کردستان (پی.وای.دی)» دانست، عازم سوریه شدند.

اما هدف قرار گرفتن یگان‌های مدافع خلق سوریه (وای.پی.جی) به عنوان شاخۀ نظامیِ پی.وای.دی در سوریه از سوی ترکیه از موضوعات مورد اختلاف میان واشنگتن و آنکارا به عنوان دو عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

واشنگتن این گروه را نیرویی مهم برای مبارزه با گروه تروریستی داعش تلقی می‎کند، اما ترکیه معتقد است که این گروه شاخه‌ای از پیکارجویانِ جدایی‌طلبِ حزب کارگرانِ کردستان است که طی ماه‌های اخیر مسئول چندین بمب‌گذاری و حمله علیه نیروهای امنیتی در ترکیه بوده‌اند.

عمر سلیک، وزیر امور اروپای ترکیه، روز چهارشنبه (10 شهریور) در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمیِ آناتولیِ ترکیه ادعای امریکا مبنی بر برقراری آتش‌بس میان شبه‌نظامیان کُردِ مستقر در شمال سوریه و آنکارا را رد کرد.

وی گفت: «ما تحت هیچ شرایطی نمی‌پذیریم ... که سازش و یا آتش‌بسی میان ترکیه و عناصر کُرد برقرار شده باشد.»

عمر سلیک، وزیر امور اروپای دولت ترکیه

سلیک با بیان این‌که «جمهوری ترکیه یک دولت مستقل و مشروع است»، افزود شبه‌نظامیانِ کُرد عناصرِ یک «سازمانی تروریستی» هستند و نباید آن‌ها را در شرایط برابری با ترکیه فرض کرد.

یک مقام دفاعی امریکا روز سه‌شنبه (9 شهریور) در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفته بود که نیروهای تُرک و کُرد به توافقی برای متوقف کردن درگیری‌ها دست‌یافته‌‎اند.

آنکارا از سوی دیگر از پیشروی شبه‌نظامیانِ گروه موسوم به «ارتشِ آزاد سوریه» که از گروه‏‌های معارض دولت سوریه است، در شمال این کشور، پشتیبانی می‏کند. براساس تازه‌ترین گزارش‌ها این شبه‌نظامیان پس از پاکسازی شهر جرابلس، در استان حلب در شمال سوریه از حضور تروریست‏‌های داعش، در حال حرکت به سمت شهر منبج در همین استان هستند که در اختیار شبه‌نظامیان کُرد قرار دارد.

ترکیه در حالی به عملیات خود در داخل خاک سوریه ادامه می‌دهد که دمشق در نخستین روز از این عملیات این مداخله را محکوم کرد و آن را نقض آشکارِ حاکمیتِ سوریه نامید. وزارت امور خارجۀ سوریه اعلام کرد هدف ترکیه مبارزه با گروه تروریستی داعش نیست، بلکه آنکارا می‌خواهد گروههای تروریستیِ دیگر را جایگزین داعش در این کشور کند.

وزارت امور خارجۀ سوریه نیز روز دوشنبه (8 شهریور) با ارسال دو نامۀ جداگانه به دبیر‎کل سازمان ملل و رئیس شورای امنیتِ این سازمان ادامه حملات ترکیه به شمال خاک خود را محکوم کرد. دمشق در این نامه‌ها اعلام کرد که نقض حاکمیت سوریه و انجام عملیات نظامی ترکیه در خاک این کشور، «جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت» به شمار می‌رود.

وزارت امور خارجۀ روسیه نیز نسبت به عملیات آنکارا در سوریه ابراز نگرانی کرده است و بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران نیز بر ضرورت احترام همۀ کشورها به حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تأکید کرده است.

قاسمی شامگاه سه‌شنبه (9 شهریور) با انتشار بیانیه‌‏ای اعلام کرد: «اگرچه مبارزه با تروریسم و تلاش برای حفظ ثبات و امنیت منطقه یک اصل غیر قابل تغییر و مهم در سیاست خارجی کشورهای صلح طلب منطقه می‌باشد، اما این موضوع نمی‌تواند و نباید توجیهی بر نقض تمامیت ارضی و انجام عملیات نظامی در قلمرو کشوری دیگر بدون هماهنگی با دولت مرکزی و بی‌اعتنایی به حق حاکمیت ملی آن کشور باشد.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku