حمله نظامی ترکیه به سوریه بدون هماهنگی با دمشق توجیهی ندارد

تصویر بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

وزارت امور خارجه ایران با ابراز نگرانی از حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه، اعلام کرد نقض تمامیت ارضی سوریه هیچ توجیهی ندارد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه، بهرام قاسمی سخنگو و رییس مرکز دیپلماسیِ عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت احترام همه کشورها به حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تأکید کرده است.

 سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «اگرچه مبارزه با تروریسم و تلاش برای حفظ ثبات و امنیت منطقه یک اصل غیر قابل تغییر و مهم در سیاست خارجی کشورهای صلح طلب منطقه می‌باشد، اما این موضوع نمی‌تواند و نباید توجیهی بر نقض تمامیت ارضی و انجام عملیات نظامی در قلمرو کشوری دیگر بدون هماهنگی با دولت مرکزی و بی‌اعتنایی به حق حاکمیت ملی آن کشور باشد.»

بهرام قاسمی تاکید کرد: در روند مبارزه با تروریسم، هرگونه توسل به شیوه‌هایی که بر حاکمیت سیاسی و اقتدار مشروع دولت مرکزی سایه افکند، غیر قابل قبول خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تداوم حضور نظامی ترکیه در خاک سوریه موجب پیچیده‌تر شدن اوضاع منطقه می‌گردد، افزود: «گسترش دامنه درگیری‌ها در شمال سوریه منجر به کشته شدن هرچه بیشتر انسان‌های بی‌گناه و غیر نظامی می‌شود و لازم است ارتش ترکیه سریعاً اقدامات نظامی خود  را در سوریه متوقف سازد.»

 

تصویرآرشیوی حرکت تانک‌های ارتش ترکیه به سمت مواضع نیروهای کرد در شمال سوریه، 4 شهریورماه 95 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

آنکارا عملیات موسوم به «سپر فرات» را در خاک سوریه از چهارشنبه (3 شهریور) آغاز کرد و هدف از این عملیات را آزادی منطقه مرزی شمال سوریه از تصرف داعش و پایان دادن به سیطره نیروهای کردتبار مخالف آنکارا در این منطقه عنوان کرد.

دولت ترکیه اعلام کرد این عملیات خود را تا نابودی همه گروه‌هایی که آنکارا آنها را تروریستی خوانده است، ادامه خواهد داد.

با وجود این، نعمان کورتولموش، معاون نخست وزیر ترکیه، روز دوشنبه (8 شهریور) در استانبول به خبرنگاران گفت ترکیه با نفوذ به شمال سوریه وارد جنگ نشده و قصد ندارد در این منطقه به قدرتی دائمی بدل شود.

کورتولموش ادامه داد: «ترکیه یک کشور اشغالگر نیست و وارد جنگ نمی‌شود.»

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku