کارشناسان: ترکیه با خطر گرفتار شدن در سوریه مواجه است

تانک های ارتش ترکیه در حال ورود به خاک سوریه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

بنا به گفته کارشناسان مسائل نظامی، عملیات نظامی ترکیه داخل سوریه ممکن است ترک‌ها را در خاک این کشور عربی جنگ‌زده گرفتار کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این کارشناسان معتقدند ترکیه با استقرار ده‌ها تانک و صدها نظامی عملیات پشتیبانی از گروه‌ موسم به ارتش آزاد سوریه را در ابعادی کوچک آغاز کرد.

آنها خاطر نشان کردند با گسترش مناطقی که معارضان به تصرف درمی‌آورند، آنکارا مجبور می‌شود برای حفظ این مناطق حضور نظامی خود را تقویت کند.

در همین حال، آیکان اردمیر، یکی از محققان ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، گفت تقلای ترکیه برای ایجاد و دفاع از منطقه‌ای حائل بین مناطق تحت کنترل نیروهای کرد در شمال شرق و شمال غرب سوریه، ممکن است ترک‌ها را داخل خاک سوریه گرفتار کند.

اردمیر خاطرنشان کرد ماندن نظامیان ترکیه در سوریه شاید درگیری‌های دولت آنکارا و شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را به خاک این کشور عربی بکشاند.

شلیک تانک‌های ترکیه به سوی جرابلس (عکس از آناتولی)

آرون اشتاین، عضو مرکز مطالعات خاورمیانه رفیق حریری در موسسه آتلانتیک، در واکنش به احتمال پیشروی نیروهای ترکیه به سوی شهر منبج – که در اختیار نیروهای دموکراتیک سوریه است - گفت ترک‌ها در صورت حرکت به سوی این شهر 30 کیلومتر وارد خاک سوریه می‌شوند که این اقدامی خطرناک است.

اشتاین خاطر نشان کرد: «تمامی اقداماتی که آنها (نظامیان ترکیه) تاکنون انجام داده‌اند، پیش‌پا افتاده بوده است و با این حال آنها تلفات داده‌اند.»

وی با اشاره به آسیب‌پذیری تانک‌های ام60 ترکیه در برابر بمب‌های کنار جاده‌ای تاکید کرد: «اگر آنها (ترکیه) بخواهند (برای ورود به منبج) وارد جنگ شوند، متحمل تلفات بیشتری می‌شوند.»

این درحالیست که سینان اولگن، یک دیپلمات سابق ترکیه و رئیس مرکز مطالعات اقتصادی و سیاست خارجی در استانبول، اعلام کرد: «ترکیه نمی‌خواهد این منطقه مجددا به تصرف گروه تروریستی داعش یا کردهای سوریه درآید.»

تصویر تانک ام60 ارتش ترکیه در خاک سوریه (عکس از رویترز)

اولگن افزود احتمال می‌رود ترکیه در اطراف جرابلس یک پایگاه نظامی ایجاد و از آنجا برای انجام حملات ضربتی استفاده کند.

آنکارا عملیات موسوم به «سپر فرات» را در خاک سوریه از چهارشنبه (3 شهریور) آغاز کرد و هدف از این عملیات را آزادی منطقه مرزی شمال سوریه از تصرف داعش و پایان دادن به سیطره نیروهای کردتبار مخالف آنکارا در این منطقه عنوان کرد.

دولت ترکیه اعلام کرد این عملیات خود را تا نابودی همه گروه‌هایی که آنکارا آنها را تروریستی خوانده است، ادامه خواهد داد.

با وجود این، نعمان کورتولموش، معاون نخست وزیر ترکیه، روز دوشنبه (8 شهریور) در استانبول به خبرنگاران گفت ترکیه با نفوذ به شمال سوریه وارد جنگ نشده و قصد ندارد در این منطقه به قدرتی دائمی بدل شود.

کورتولموش ادامه داد: «ترکیه یک کشور اشغالگر نیست و وارد جنگ نمی‌شود.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku