ییلدریم: محور عملیات سوریه مقابله با کُردها نیست

بن‌علی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

نخست وزیر ترکیه گزارش رسانه‎های غربی را مبنی بر این‌که عملیات آنکارا در سوریه با محوریت هدف قرار دادن کُردها اجرا می‎شود، یک «دروغ شرم‌آور» دانست.

بن‌علی ییلدریم روز جمعه (5 شهریور) در واکنش به گزارش‌ رسانه‌های غربی که مدعی هستند عملیات ترکیه در خاک سوریه نه برای مقابله با تروریست‌های گروه داعش بلکه برای هدف قرار دادن کُردها اجرا می‎شود، گفت: «آن‌ها یا هیچ چیز دربارۀ دنیا نمی‌دانند و یا شغلشان گزارش دادن از یک دروغ شرم‌آور است.»

اخیراً هفته‌نامۀ اشپیگلِ آلمان، مقاله‌‌ای با عنوان «عملیات ترکیه در سوریه- داعش بهانه‌ است، کُردها هدف هستند» منتشر کرد.

ییلدریم در این باره گفت: «مأموریت سربازانِ ما تضمینِ امنیت مرزها، زندگی و دارایی‌های شهروندان ما است. اخباری غیر از این دروغ هستند.»

نیروهای ویژۀ ترکیه با همراهیِ تانک‌های ارتشِ این کشور با پشتیبانیِ جنگنده‌های ائتلاف تحتِ امرِ امریکا روز چهارشنبه (3 شهریور) عملیاتی را برای پاکسازیِ مناطق مرزی از آن‌چه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور، «تروریست‌‎های داعش و پیکارجویان کُردِ حزب اتحاد دموکراتیک کردستان (پی.وای.دی)» می‌نامد، آغاز کردند.

ترکیه همچنین با پشتیبانی از شبه‌نظامیانِ گروه موسوم به «ارتشِ آزاد سوریه» که از گروه‎‏‌های معارض دولت سوریه است، آن‌ها را به سمت شهر جرابلس در شمال کشور سوریه گسیل داشت و داعش را از این شهر بیرون راند.

دمشق مداخلۀ نظامیِ ترکیه را در سوریه محکوم کرد و آن را نقض آشکارِ حاکمیتِ سوریه دانست. وزارت امور خارجۀ سوریه اعلام کرد هدف ترکیه مبارزه با گروه تروریستی داعش نیست، بلکه آنکارا می‌خواهد گروه‎های تروریستیِ دیگر را جایگزین داعش در این کشور کند.

از سوی دیگر هدف قرار گرفتن مبارزان یگان‌های مدافع خلق سوریه (وای.پی.جی) شاخۀ نظامیِ پی.وای.دی در عملیات ترکیه در سوریه از موضوعات مورد اختلاف میان ترکیه و امریکا به عنوان دو عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

واشنگتن این گروه را نیرویی مهم برای مبارزه با گروه تروریستی داعش تلقی می‎کند، اما ترکیه معتقد است که این گروه شاخه‌ای از پیکارجویانِ جدایی‌طلبِ حزب کارگرانِ کردستان (پ.ک.ک) است که طی ماه‌های اخیر مسئول چندین بمب‌گذاری و حمله علیه نیروهای امنیتی در ترکیه بوده‌اند.

عزیمت تانک‌های ترکیه از شهر کارکامیش در استان غازی عینتابِ در جنوبِ این کشور به سمت مرز سوریه (5 شهریور 1395- عکس از خبرگزاری رویترز)

«ترکیه طرح عملیات سوریه را 2 سال پیش کشیده بود»

در همین حال خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه به نقل از یک مقام تُرک که نامش فاش نشده است، نوشت ترکیه از حدود دو سال پیش برنامۀ اجرای یک عملیات زمینی در خاک سوریه را طرح‌ریزی کرده بود، اما تاکنون به دلیل منازعات نظامی و بین‌‎المللی موفق به اجرای آن نشده بود.

به گفتۀ این منبع، آنکارا ماه ژوئنِ سال گذشتۀ میلادی طرح خود را برای آزادسازی شهر جرابلس در استان حلب در شمال سوریه از دست داعش، با متحدانش در ائتلاف تحتِ امر امریکا در میان گذاشته بود، اما مقامات امریکایی نسبت به امکان‌پذیر بودنِ این طرح تردید داشتند.

وی گفت: «استدلالِ اصلی آن‌ها (واشنگتن) این بود که تعداد شورشیان میانه‌رو (نامی که امریکا بر تکفیری‌های معارض دولت سوریه گذاشته است) به اندازه‌ای نیست که از پسِ آزادسازیِ جرابلس و دیگر بخش‌های شمالیِ سوریه بربیایند.»

این منبع افزود آنکارا در ماه مارس فهرستی 1 هزار و 800 نفری از «مبارزان میانه‌رو» را در اختیار کاخ سفید قرار داد و اعلام کرد دست‌کم 600 نفر دیگر نیز برای اجرای موفقیت‎آمیزِ این عملیات آن‌ها را همراهی خواهند کرد.

وی همچنین فاش ساخت که گروهی از ارتشیانِ ترکیه که در تاریخ 26 تیر ماه سال جاری در کودتای نافرجام علیه دولت اردوغان دست داشتند، از مخالفان مداخلۀ نظامیِ ترکیه در خاک سوریه بودند.

این مقامِ ناشناس با اشاره به ژنرال سمیح ترزی که در شبِ کودتا به ضرب گلوله کشته شد، گفت برخی از شخصیت‎های ارشد و با نفوذ نظامی در ترکیه که با کودتا ارتباط داشتند، تا پیش از آن به بهانه‌های مختلف مانع اجرای عملیات در سوریه می‌شدند.

وی با اشاره به ماه‌ها تنش میان آنکارا و مسکو بر سر اقدام ارتش ترکیه در سرنگون کردن یک فروند جنگندۀ روس، گفت این موضوع نیز از موانع اجرای عملیاتِ ترکیه در خاک سوریه بود، چون مقامات آنکارا نگران رویارویی جنگنده‌های خود با روس‌ها بودند.

بمب‌افکن سوخوی-24 روسیه در سوم آذر 1394 مشغول عملیات علیه گروه‌های تروریستی در سوریه بود که دو جنگنده اف-16 ترکیه آن را در حریم هوایی سوریه سرنگون کردند. این موضوع منجر به تنش شدید میان دو کشور شد، اما در نهایت پس از عذرخواهی اردوغان، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و همتای تُرکش در تاریخ 19 مرداد در سن‌پترزبورگ دیدار و دربارۀ تحولات منطقه‌ای و روابط دو کشور گفت‎وگو کردند.

در همین حال شبه‌نظامیانِ تحت حمایت ترکیه کماکان به عملیات خود در شمال سوریه ادامه می‌دهند و براساس گزارش رسانه‌ها، روز جمعه نیز چندین تانکِ ارتش ترکیه از مرز این کشور عبور کرده و به عملیات موسوم به «سپر فرات» در سوریه پیوستند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku