ترکیه: بدون ایران و روسیه راه‌حلی پایدار برای سوریه وجود ندارد

مولود چاووش‌اوغلو در حال گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگارِ خبرگزاریِ اسپوتنیک روسیه (28 مرداد 1395)

وزیر امور خارجۀ ترکیه می‌گوید بدون روسیه و ایران هیچ راه‌حلی برای حل و فصل بحران سوریه، پایدار نخواهد بود.

مولود چاووش‌اوغلو در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیکِ روسیه گفت: «همان‌طور که پیشتر بارها، حتی در دوره‌ای که روابط ما دچار بحران بود، گفته بودیم، بدون روسیه راه‌حل پایداری برای سوریه وجود ندارد. ما اکنون بر این موضوع تأکید داریم. این موضوع دربارۀ ایران نیز صدق می‌کند.»

وی تصریح کرد: «متأسفانه، وضعیت در سوریه از بد به بدتر تنزل یافته است. بحران سوریه را نمی‎توان به سرعت و با نیروی نظامی و جنگ مسلحانه حل کرد. این بحران به تنهایی نیز حل نمی‎شود. برای همین ما باید با یکدیگر کار کنیم تا به یک راه‌حل سیاسی و آتش‌بسی پایدار دست‌یابیم.»

چاووش‌اوغلو با اشاره به این‌که «تداوم مرگ غیرنظامیان در سوریه تأسف‌آور است»، افزود: «ما باید جنگی تمام عیار علیه سازمان‌‎های تروریستی در سوریه به راه بیاندازیم. اگر آن‌ها را از میان نبریم، گسترشِ موج تروریسم در سراسر جهان ادامه خواهد یافت و مانندِ یک بیماریِ همه‌گیر، ترکیه، روسیه، اروپا و سراسرِ جهان را تهدید خواهد کرد.»  

وزیر امور خارجۀ سوریه تأکید کرد بحران سوریه تنها هنگامی حل خواهد شد که همۀ کشورها با نیتی خیرخواهانه به همکاری با یکدیگر بپردازند و افزود: «ما در حال مذاکره با ایران و روسیه و آمادۀ تقویت همکاری‌‎هایمان با آن‌ها در این مسیر خاص هستیم.»

وی گفت: «ما نباید کشورهای حوزۀ خلیج فارس و اروپا را به فراموشی بسپاریم. ما باید همکاریِ مثبتی برای رسیدن به اهداف مشترک داشته باشیم. ما متقاعد شده‎ایم که روسیه و ایران از تلاشِ ما برای حفاظت از مرز سوریه و اطمینان از تمامیتِ ارضیِ این کشور، حمایت می‎کنند.»

جنگ در سوریه از اوایل سال 2011 آغاز شد. طبق گزارش فرستادۀ ویژه سازمان ملل در امور سوریه، از ابتدای نا‌آرامی‌ها در این کشور بیش از 400 هزار نفر کشته شده‌اند.

مولود چاووش‌اوغلو در حال گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگارِ خبرگزاریِ اسپوتنیک روسیه (28 مرداد 1395)

ناتو فن‌آوری خود را در اختیار ما نمی‌گذارد

وزیر امور خارجۀ ترکیه در این گفت‌وگو دربارۀ همکاری‌ها و رزمایش‌های کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: «ما در گذشته چندین پروژۀ همکاری را به  متحدان خود در ناتو پیشنهاد داده‎ایم، اما متأسفانه، به نظر می‌‎رسد آن‎ها علاقه‎ای ندارند که فن‌آوریِ خود را با ما به اشتراک بگذارند و یا در پروژه‎های سرمایه‌گذاریِ مشترک با ما سهیم شوند.»

چاووش‌اوغلو گفت آنکارا قصدِ توسعۀ صنایعِ دفاعی خود را دارد و اگر روسیه علاقمند به چنین همکاری باشد، ترکیه آمادۀ مذاکره است.

وی افزود: «ممکن است این سؤال ایجاد شود که چطور یک کشورِ عضو ناتو می‎تواند با کشوری خارج از ناتو همکاری کند؟ بسیاری از کشورهای عضو ناتو در این حوزه با روسیه همکاری می‌کنند. در وهلۀ دوم اگر کسی نمی‎خواهد با ما همکاری کند، پس دست‌کم نباید مانع همکاری ما با دیگر کشورها شود. ما می‎خواهیم صنایع دفاعی و پتانسیلِ دفاعی خود را تقویت کنیم.»

وزیر امور خارجۀ ترکیه با اشاره به این موضوع که آنکارا تنها عضو ناتو است که روسیه را تحریم نکرده است، افزود: «در طول 7-8 ماهِ گذشته دو کشور درک بهتری از اهمیت همکاری با یکدیگر یافته‌اند که برای هر دوی ما منافعی به دنبال دارد.»

تنش میان مسکو و قدرت‌های غربی از بیش از دو سال پیش و پس از اعلام استقلال جمهوریِ کریمه از اوکراین و پیوستن آن به فدراسیون روسیه و بحران و ناآرامی در شرق اوکراین، شدت یافت.

کی‌یف و متحدان اروپایی آن، مسکو را به تنش‌زایی و افزایش بحران در شرق اوکراین متهم ‌کردند. این موضوع به اعمال تحریم و نمایش قدرت علیه روسیه منجر شده است.

دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه (چپ) و ولادیمیر پوتین، همتای روس وی (19 مرداد 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

روسیه دوستی قابل‌اعتمادتر از ترکیه نمی‌یابد

چاووش‌اغلو با اشاره به روابط مسکو و آنکارا که پس از یک دوره تنش، به صلح و همکاری رسیده است، گفت: «روسیه دوست خوبِ ترکیه در منطقه است و ترکیه بهترین و قابل‌اعتمادترین دوستی است که روسیه می‌‎تواند بیابد. اکنون که روابط ما در حال بهبود است، برخی از کشورها که در دورۀ تنش به ما توصیه می‎کردند که روابط خوب خود را با روسیه حفظ کنیم، به ناگاه نسبت به روابط حسنۀ آنکارا و مسکو نگران شده‌اند.»

وی افزود: «آن‌ها می‎گویند "به نظر می‌رسد ترکیه در حال از دست دادن ثبات است"، یا "ترکیه با ترمیم روابط خود با روسیه به ما پشت کرده است". اگر چنین است، پس چرا، تنها سه یا چهار ماه پیش آن‎ها اصرار داشتند که ما چنین کنیم؟ متأسفانه این موضوع منعکس‌کنندۀ رویکردِ دوگانۀ این کشورها است.»

بمب‌افکن سوخوی-24 روسیه در سوم آذر 1394 مشغول عملیات علیه گروه‌های تروریستی در سوریه بود که دو جنگنده اف-16 ترکیه آن را در حریم هوایی سوریه سرنگون کردند.

پس از سقوط جنگندۀ روسی، مسکو تحریم‌هایی را علیه ترکیه وضع کرد و پس از آن روابط دو کشور تیره شد. با این وجود، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تیر ماهِ سال جاری عذرخواهی شخصی رجب طیب اردوغان، همتای تُرک خود را پذیرفت و بخشی از تحریم‌های اقتصادی وضع شده را لغو کرد.

پس از بهبود روابط دو کشور و حمایت پوتین از اردوغان پس از کودتای نافرجامی که در تاریخ 26 تیر در ترکیه رخ داد، این دو رئیس جمهور در تاریخ 19 مرداد در سن‌پترزبورگِ روسیه دیدار و دربارۀ تحولات منطقه‌ای و روابط دو کشور گفت‌وگو کردند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku