چاووش‌اوغلو: اروپا باید امتیاز معافیت روادید را در اکتبر به ترکیه اعطا کند

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجۀ ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

وزیر امور خارجۀ ترکیه می‌گوید اتحادیۀ اروپا باید در ماه اکتبر امتیازِ سفر بدونِ روادید شهروندان تُرک به کشورهای اروپایی را به آنکارا اعطا کند و یا توافق بر سر پناهجویان لغو شود.

مولود چاووش‌اغلو در گفت‌وگویی با روزنامۀ آلمانی بیلد که روز دوشنبه (25 مرداد) منتشر شد، این اظهارات را مطرح کرد.

براساس توافقی که چند ماه پیش میان مقامات آنکارا و اتحادیۀ اروپا حاصل شد، ترکیه در ازای ممانعت از ورود پناهجویان به قارۀ اروپا، امتیازاتی مانند پیشبرد مذاکرات برای پیوستن این کشور به اتحادیۀ اروپا و سفر بدون روادید شهروندانش به اروپا را دریافت می‎کرد، اما مقامات اروپایی تا کنون این امتیازات را به دلیل آن‌چه نقض حقوق شهروندی و سرکوب‌گری در ترکیه دانسته‌‎اند، از آنکارا دریغ کرده‌اند.

وزیر امور خارجۀ ترکیه در پاسخ به این سؤال که آیا در صورت اعطا نشدنِ امتیاز سفر بدون روادید به شهروندان ترکیه در ماه اکتبر (مهر-آبان) هزاران پناهجوی ساکن در ترکیه به سمت اروپا سرازیر می‌شوند؟ گفت: «نمی‌خواهم دربارۀ بدترین سناریوی ممکن صحبت کنم. مذاکره با اتحادیۀ اروپا ادامه دارد؛ اما روشن است که یا همۀ توافق اجرا خواهد شد و یا به طور کل آن را کنار خواهیم گذاشت.»

پس از کودتای نافرجامِ بخشی از نظامیانِ ترکیه در تاریخ 26 تیر، روابط آنکارا با متحدان غربی‌اش دچار تنش شد. مقام‌های اروپایی در طی هفته‌های گذشته به انتقاد از سیاست سخت‌گیرانۀ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، پرداخته‌اند که موج گسترده‌ای از دستگیری‌ و برکناری در کشور به راه انداخته است. در مقابل، آنکارا رهبران غربی را متهم می‌کند که به جای توجه به تهدیدِ موجود علیه دولت ترکیه، نگران حقوق کودتاچیان هستند.

مذاکرات اتحادیۀ اروپا با سران ترکیه بر سر درخواست آنکارا برای پیوستن به این اتحادیه منطقۀ شنگن از سال 2005 آغاز شد، اما تا کنون تنها یک فصل از 35 فصلِ مذاکرات به نتیجه رسیده‌ است.

ترکیه، پیش از این با تعیین ضرب الاجل، به 28 کشورعضو اتحادیۀ اروپا مهلت داده بود تا پایان ماه ژوئن (11 تیر) شهروندان ترکیه را از روادید معاف کنند. آنکارا معتقد است که اروپا به تعهدات خود بر اساس توافق صورت گرفته عمل نمی‌کند.

چاووش ‌اوغلو در تاریخ 15 مرداد در این باره گفت: «اگر توافقی وجود دارد، یا هر دو طرف بدان عمل می‌کنند، یا هر دو آن را کنار می‎گذارند.»

ترکیه بر اساس توافقی که با اتحادیۀ اروپا امضا کرده است، می‌بایست 72 شرط را محقق کند تا عضویت در شنگن به شهروندان این کشور اعطا شود. مقامات اروپایی اواسط ماه ژوئیه (اواخر تیر) اعلام کردند 67 شرط تا کنون محقق شده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku