News   /   اروپا

اتحادیه اروپا: رویای ترکیه برای سفر بدون روادید به اروپا محقق نشد

فرانس تیمرمن معاون اول رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

اتحادیه اروپا می‌گوید ترکیه هنوز شرایط لازم برای برخورداری از مزایای حوزه شنگن و از جمله سفر شهروندان ترک بدون روادید به کشورهای اروپایی را کسب نکرده است. 

فرانس تیمرمن معاون اول رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز چهارشنبه گفت ترکیه هنوز 5 شرط از 72 شرط لازم برای سفر بدون روادید اتباعش به کشورهای اروپایی را انجام نداده است.

وی در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه آنکارا باید استانداردهای لازم برای معافیت روادید را کسب کند و صرف کنترل ورود پناهجویان برای دریافت معافیت روادید کافی نیست، گفت: «اینجا هیچ سواری رایگانی (برای آنها) وجود ندارد.»

تیمرمن گفت ترکیه «پیشرفت قابل ملاحظه ای به ویژه در هفته‌های اخیر» داشته است اما «هنوز کارهای بیشتری باید انجام گیرد؛ اگر ترکیه با همین روند به پیشرفت ادامه دهد، آنها می‌توانند معیارهای باقی مانده را نیز به دست آورند.»

از سوی دیگر ولکان بزکیر وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه در کنفرانسی مطبوعاتی در آنکارا گفت معتقد است که همه 72 معیار لازم در ترکیه اجرایی شده است.

ولکان بزکیر وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ترکیه و اتحادیه اروپا اسفند ماه برای کاهش سیل پناهجویانی که از طریق دریای اژه به یونان می‌روند، توافقنامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن آنکارا منابع مالی بیشتری برای پناهجویانی که در خاک این کشور زندگی می‌کنند، از اتحادیه اروپا دریافت می‌کند. همچنین در عوض مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا از سرگرفته می‌شود و لغو روادید برای شهروندان ترکیه‌ای سریع‌تر انجام می‌شود.

در مقابل ترکیه نیز از تردد غیرقانونی پناهجویان از طریق سواحل این کشور و ورود آنان به اروپا از راه‌های غیرقانونی جلوگیری می‌کند و تمام پناهجویانی را که از این طریق به 28  کشور اتحادیه اروپا وارد شده‌اند، باز می‌گرداند.

بر اساس توافق میان ترکیه و اتحادیه اروپا، پناهجویانی که از اول فروردین 1395 (20مارس) به طور «غیر قانونی» وارد یونان شده‌اند در صورتی که موفق به دریافت پناهندگی نشده باشند به ترکیه بازگردانده خواهند شد.

اتحادیه اروپا همچنین در ازای بازگرداندن هر مهاجر سوری به ترکیه، یک شهروند سوری دیگر را که درخواستی قانونی داده است، پذیرش خواهد کرد.

پس از امضای این توافقنامه مقرر شد ترکیه برای میزبانی و ایجاد تسهیلات به منظور نگه‌داری پناهجویان، سه میلیارد یورو از اتحادیه اروپا تا پایان سال 2018 دریافت کند. 

کودک پناهجو در مرز یونان و مقدونیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سال گذشته بیش از یک میلیون و 100 هزار پناهجو و مهاجر وارد حوزه اتحادیه اروپا شدند. بیشتر این پناهجویان از طریق یونان و ترکیه به این قاره آمده بودند.

گفتنی است، براساس قانون اتحادیه اروپا، اعطای معافیت روادید به کشورها قابل استرداد است و اتحادیه اروپا حق دارد این سیستم را در صورت عمل نکردن طرف مقابل به تعهداتش، به حال تعلیق در آورد.

لغو روادید برای ترکیه، کشوری با حدود 79 میلیون نفر جمعیت در کشورهای مختلف اروپایی از جمله آلمان و فرانسه بسیار بحث برانگیز بوده است. چرا که برخی معتقدند این اقدام راه را برای مهاجرت مسلمانان به کشورهای اروپایی باز می‌کند و بر بحران پناهجویان که بدترین بحران اروپا در دهه‌های اخیر بوده است، دامن می‌زند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku