اعلام آمادگی ترکیه برای همکاری ضد داعش با روسیه در سوریه

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه

وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد این کشور برای آغاز عملیات مشترک نظامی با روسیه، علیه گروه تروریستی داعش در سوریه آمادگی دارد. 

مولود چاووش اوغلو، روز پنجشنبه در مصاحبه‌ با تلویزیون خصوصی اِن تی‌وی گفت: «درباره تمام جزئیات بحث خواهیم کرد. همیشه از روسیه انجام عملیات مشترک ضد داعش را خواستار بوده‌ایم ...این پیشنهاد هنوز هم روی میز است.»

وی افزود آنکارا از این پس به صورت فعال در ائتلاف هوایی ضدداعش شرکت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین افزود یک هیأت سه نفره متشکل از نمایندگان سياسي - نظامي و امنيتي ترکیه برای انجام هماهنگی‌های لازم در این خصوص و مسائل دیگر به روسیه سفر کرده است. 

دیدار ولادیمیر پوتین (راست) و رجب طیب اردوغان، رؤسای جمهور روسیه و ترکیه در سن پترزبورگ، 19 مرداد 1395 (عکس از رویترز)

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در اولین سفر خارجی خود پس از کودتای نافرجام اخیر برای پایان دادن به یک سال تنش در روابط میان آنکارا و مسکو، به روسیه سفر و روز سه‌شنبه با ولادیمیر پوتین همتای روس خود دیدار کرد. 

سال گذشته، پس از سرنگونی یک فروند جنگندۀ روس توسط ارتش ترکیه روابط دو کشور دچار تنش شد. 

بمب‌افکن سوخوی-24 روسیه در سوم آذر 1394 مشغول عملیات علیه گروه‌های تروریستی در سوریه بود که دو جنگنده اف-16 ترکیه آن را در حریم هوایی سوریه سرنگون کردند.

به گزارش روزنامه روسی کامرسانت، پوتین و اردوغان توافق نامه‌ای را به منظور جلوگیری از بروز حوادث مشابه در حریم هوایی ترکیه و سوریه و همچنین اعمال کنترل‌های لازم روی مرز ترکیه با سوریه به امضا رسانده‌اند. 

ترکیه به عنوان یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) همواره به دلیل اتخاذ رویکرد منفعلانه در مبارزه با گروه تروریستی داعش مورد انتقاد قرار گرفته است. 

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین با تکرار مواضع پیشین مقامات آنکارا علیه دولت سوریه گفت، با وجود بشار اسد نمی‌توان از انتقال سیاسی در سوریه صحبت کرد.

چاووش اوغلو همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود اعلام کرد که توافقنامه عادی‌سازی روابط با اسرائیل هفته آینده در پارلمان کشورش امضا خواهد شد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku