14 قاضی و دادستان با حکم دادگاه در بازداشت باقی می مانند

تصویری از افسران پلیس ترکیه همراه با یک سرباز این کشور که به اتهام شرکت در کودتای نافرجام نظامی بازداشت شده است. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

مقامات قضایی در ترکیه بازداشت 14 قاضی و دادستان را به اتهام ارتباط با فتح‌الله گولن، چهره مخالف این کشور، تمدید کرده‌اند.

آنکارا فتح الله گولن، چهره مخالف دولت ترکیه را که در تبعیدی خودخواسته در امریکا به سر می‌برد، به طراحی کودتای نافرجام اخیر در این کشور متهم کرده است.

منابع قضایی ترکیه که نامشان ذکر نشده است در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه گفته‌اند دادگاهی در شهر استانبول شامگاه جمعه (22 مرداد) حکم ادامه بازداشت 14 مظنون را صادر کرده است.

منابع یادشده همچنین از حکم دادگاه استانبول مبنی بر آزادی مشروط شماری دیگر از بازداشت شدگان خبر دادند.

منابع قضایی ترکیه افزودند قضات و دادستان‌هایی که حکم ادامه بازداشت آنها صادر شده است از جمله 45 قضاتی هستند که درپی کودتای نافرجام اخیر در این کشور دستگیر شدند.

«32 دیپلمات بعد از کودتا متواری شدند»

این درحالی است که مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، می‌گوید 32 دیپلمات ترکیه در خارج از کشور، با وجود احضار شدن، «به طور غیرقانونی» به کشور بازنگشته‌اند.

وزارت امور خارجه ترکیه 208 دیپلمات را از کشورهای مختلف جهان فرا خوانده است.

چاووش اوغلو روز جمعه در یک کنفرانس خبری در آنکارا، پایتخت ترکیه، گفت دو دیپلمات در بنگلادش به امریکا فرار کرده اند در حالی که بقیه در کشورهای دیگر پناه گرفته‌اند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه

وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد: « برخی از آنها از دریا و برخی نیز از راه هوایی فرار کرده‌اند. مکان برخی از آنان برای ما نامعلوم است و به زودی موقعیت مکانی آنان را خواهیم یافت.»

چاووش اوغلو در ادامه از سفر هیئتی از نمایندگان وزارت دادگستری امریکا به ترکیه خبر داد و گفت، این هیئت بیست و سوم تا بیست و چهارم آگوست برای بحث و گفت و گو درباره استرداد گولن به ترکیه سفر خواهد کرد.

«بکیر بوزداغ»، وزیر دادگستری ترکیه، نیز  در گزارشی جداگانه گفته است هیئت وزارت دادگستری امریکا از «چهار کارشناس» تشکیل شده است.

در کودتای نافرجام 26 تیرماه 1395 در ترکیه گروهی از نیروهای ارتش این کشور با هدف سرنگونی دولت، عملیاتی نظامی را در استانبول و آنکارا آغاز کردند که با  همکاری مردم و نیروهای امنیتی خنثی شد.

دولت آنکارا بعد از این کودتا، ده‌ها هزار نفر از نیروهای نظامی، پلیس، قضات، اساتید دانشگاه، معلمین و کارمندان دولت را بازداشت و تعلیق کرده و یا تحت پیگرد قرار داده است.

بوزداغ 9 آگوست (19 مرداد 1395) اعلام کرد حدود 16 هزار نفر با حکم دادگاه در بازداشت باقی مانده اند یا در انتظار محاکمه هستند. 6 هزار نفر دیگر نیز در بازداشت به سر می‌برند و منتظرند اولین جلسه استماع دادگاه برای آنان تشکیل شود.

در کودتای نافرجام ترکیه، دست کم 246  نفر کشته و بیش از 2 هزارو 100 نفر زخمی شدند.

گولن ضمن محکوم کردن این کودتا، هر گونه دخالت در آن را رد کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku