ترکیه: آنکارا و مسکو در مسیر عادی سازی روابط هستند

نومان کورتولموش معاون نخست وزیر ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

معاون نخست وزیر ترکیه می‌گوید کشورش و روسیه اقداماتی را در جهت عادی سازی روابط در پیش گرفته‌اند.

نومان کورتولموش روز دوشنبه در کنفرانس خبری تلویزیونی در آنکارا پایتخت ترکیه از تصمیم برخی شرکت‌های روسی به منظور به خدمت گرفتن مجدد اتباع ترکیه استقبال کرد.

روابط مسکو و آنکارا در نوامبر 2015 و پس از آنکه ترکیه یک فروند بمب افکن سوخوی 24 روس را سرنگون کرد، تیره شد؛ ترکیه مدعی است که این بمب افکن حریم هوایی این کشور را نقض کرده بود.

مسکو ادعای آنکارا را رد کرد و گفت این بمب افکن در حریم هوایی سوریه هدف قرار گرفته شده است؛ جایی که روسیه با مجوز دولت دمشق از سپتامبر 2015 (مهر 1394) حملات هوایی خود علیه مواضع گروه‌های تکفیری تروریستی را آغاز کرده است.

در پی این حادثه، مسکو تحریم‌هایی علیه آنکارا وضع کرد؛ این تحریم‌ها شامل منع واردات مواد غذایی از ترکیه، ممنوعیت سفر توریست‌های روس به ترکیه، منع بکارگیری شهروندان ترک در روسیه و منع فعالیت سازمان‌های ترک در روسیه بود.

تصویر آرشیوی از کشتی کمک رسان ماوی مرمره ترکیه

کورتولموش همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به توافق عادی سازی روابط میان ترکیه و اسرائیل اشاره کرد و گفت دو طرف روز یکشنبه در جهت عادی سازی روابط به «نقاط خاصی» رسیده‌اند.

وی گفت: «این موضوع در بیانیه‌ای همزمان در ساعت 13 روز دوشنبه از سوی نخست وزیران اسرائیل و ترکیه اعلام خواهد شد.»

روزنامه دیلی صباح ترکیه به نقل از یکی از مقامات ارشد این کشور گزارش داد، تل آویو و آنکارا روز یکشنبه در مذاکرات خود در رم در زمینه عادی سازی روابط دو جانبه به توافق دست یافتند.

ترکیه زمانی مهم‌ترین متحد رژیم اسرائیل در منطقه خاورمیانه به شمار می‌آمد اما روابط دو جانبه آن‌ها در تاریخ 31 می 2010 (10 خرداد 1389) پس از حمله کماندوهای اسرائیلی به کشتی ماوی مرمره ترکیه که حامل کمک‌های بشردوستانه برای ساکنان نوار غزه بود، تیره شد.

در این حمله 10 فعال حقوق بشر ترکیه کشته شدند. در پی این حادثه و عدم عذرخواهی مقامات تل آویو از آنکارا، ترکیه در سپتامبر 2010 (شهریور 1389) همکاری‌های نظامی خود با اسرائیل را متوقف و سفیر این رژیم را از آنکارا اخراج کرد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku