توافق ترکیه و اسرائیل برای عادی سازی روابط

هیات‌های دیپلماتیک ترکیه و اسرائیل روزهای شنبه و یکشنبه در رم پایتخت ایتالیا دیدار و درباره عادی سازی روابط دیپلماتیک توافق کردند.

منابع خبری ترکیه از نهایی شدن توافق میان آنکارا و رژیم تل آویو برای عادی سازی روابط دیپلماتیک بعد از 6 سال خبر داده‌اند.

روزنامه دیلی صباح ترکیه روز یکشنبه به نقل از یک مقام اسرائیلی که در این گزارش به نام وی اشاره‌ای نشده است، نوشت اسرائیل و ترکیه درباره عادی سازی روابط به توافق دست یافتند.

هیات‌های دیپلماتیک ترکیه و اسرائیل روزهای شنبه و یکشنبه در رم پایتخت ایتالیا دیدار و درباره این توافق مذاکره کردند.

براساس گزارش‌های منتشره، اسرائیل با پرداخت غرامت به قربانیان حمله به کشتی کمک رسان ماوی مرمره به نوار غزه و همچنین عذرخواهی درباره این حمله موافقت کرده است.

کارشناسان معتقدند، تنها مانع باقی مانده در روابط تل آویو و آنکارا، موضوع نوار غزه است. ترکیه خواستار تضمین ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه است تا مشکلات زیرساختی و انرژی این منطقه تحت محاصره حل و فصل شود.

تصویر آرشیوی از کشتی کمک رسان ماوی مرمره ترکیه

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند کابینه رژیم اسرائیل قرار است این هفته تشکیل جلسه دهد تا این توافق را تایید کند.

اگرچه هنوز مقامات ترکیه درباره این زمان بندی تایید این توافق اظهار نظری نکرده‌اند.

توافق آنکارا با تل آویو خشم خانواده های قربانیان حادثه حمله به کشتی ماوی مرمره را بر انگیخته است. 

ترکیه زمانی مهم‌ترین متحد رژیم اسرائیل در منطقه خاورمیانه به شمار می‌آمد اما روابط دو جانبه آن‌ها در تاریخ 31 می 2010 (10 خرداد 1389) پس از حمله کماندوهای اسرائیلی به کشتی ماوی مرمره ترکیه که حامل کمک‌های بشردوستانه برای ساکنان نوار غزه بود، تیره شد.

در این حمله 10 فعال حقوق بشر ترکیه کشته شدند. در پی این حادثه و عدم عذرخواهی مقامات تل آویو از آنکارا، ترکیه در سپتامبر 2010 (شهریور 1389) همکاری‌های نظامی خود با اسرائیل را متوقف و سفیر این رژیم را از آنکارا اخراج کرد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku