اسرائیل و ترکیه برای عادی سازی روابط توافق کردند

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل (راست) و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه

اسرائیل و ترکیه به «تفاهمات لازم» برای عادی سازی روابط دو جانبه و اقدام علیه جنبش مقاومت اسلامی حماس دست یافته‌اند.

پایگاه خبری هاآرتص ضمن اعلام این خبر نوشت قرار است مذاکره کنندگان اسرائیلی و ترکیه روز یکشنبه پس از امضای سندی در این باره در رم، پایتخت ایتالیا آن را رسما اعلام کنند.

این روزنامه اسرائیلی همچنین تأکید کرد امضای این سند به «شش سال بحران دیپلماتیک» در روابط دو طرف پایان خواهد داد.

به نوشته هاآرتص، بر اساس این توافق، آنکارا مانع برنامه‌ریزی انجام و یا هدایت هر گونه فعالیت نظامی حماس علیه اسرائیل در ترکیه می‌شود، با این حال، دفاتر حماس می‌توانند به فعالیت سیاسی خود در ترکیه ادامه دهند.

چشم پوشی ترکیه از شرط لغو محاصره غزه

بر اساس این توافق، اسرائیل حدود 20 میلیون دلار به عنوان غرامت به خانواده‌های ترک که بستگانشان در کشتی ماوی مرمره کشته و یا زخمی شده‌اند پرداخت می‌کند و ترکیه نیز از شرط لغو محاصره باریکه غزه توسط اسرائیل چشم پوشی خواهد کرد.

بنا بر این توافق همچنین، اسرائیل به ترکیه اجازه ساخت پروژه‌های زیربنایی در غزه از جمله ساخت یک بیمارستان، یک نیروگاه برق و تاسیسات آب شیرین کن می‌دهد و تمام مصالح، تجهیزات و مواد مورد نیاز برای این پروژه‌ها باید از طریق بندر اشدود اسرائیل وارد شود.

کشتی ماوی مرمره ترکیه که ماموریت کمک رسانی به غزه را داشت.

ترکیه شکایتش را پس می‌گیرد

ترکیه نیز قرار است با تصویب قانونی همه شکایات علیه سربازان و افسران اسرائیلی را پس بگیرد و شکایت دیگری علیه آنها وصول نکند.

بنا بر این توافق همچنین روابط دیپلماتیک میان ترکیه و اسرائیل عادی می‌شود و دو طرف سفرایشان را به تل آویو و آنکارا می‌فرستند.

در صورت نهایی شدن توافق، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل کنفرانس خبری برگزار خواهد کرد و عازم دیدار با جان کری، وزیر خارجه امریکا می شود.

به نوشته هاآرتص، توافق میان آنکارا و تل آویو در مورد فعالیت های حماس در ترکیه در پی سفر محرمانه یوسی کوهن، رئیس موساد به ترکیه و دیدارش با هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات ملی این کشور حاصل شده است.

این توافق با انتقاد خانواده های قربانیان حمله به کشتی کمک رسان غزه مواجه شده است.

تنش‌ها میان ترکیه و اسرائیل از 10 خرداد 1389 و پس از حمله کماندوهای اسرائیلی به کشتی کمک رسان غزه و کشته شدن 10 فعال ترک تیره شد.

اتهام زنی‌ها میان تل آویو و آنکارا تا ماه دسامبر ادامه یافت؛ زمانی که ترکیه و اسرائیل مذاکراتی را به منظور عادی سازی مناسبات دو جانبه و ایجاد روابط حسنه برگزار کردند.

بنا به گزارش‌ها موضوع فعالیت‌های حماس در ترکیه از موضوعات مورد اختلاف جدی میان دو طرف بوده است.

به نوشته هاآرتص، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس هم اخیرا سفری به آنکارا داشته و با رجب طیب اردوغان و بینالی ییلدریم، رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه دیدارهایی داشته است.

با این حال یک مقام ارشد اسرائیلی گفته است تا زمانی که پیش نویس نهایی توافقنامه ترکیه و اسرائیل به طور رسمی امضا نشود نمی توان گفت توافقی حاصل شده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku