ریاض خواستار منابع سازمان ملل برای تهیه فهرست ناقضان حقوق کودکان شد

تصویری از کودکان بی‌خانمان‌شدۀ یمنی در یکی از اردوگاه‌های موقت (عکس از خبرگزاری فرانسه)

عربستان سعودی از سازمان ملل خواسته است منابعی را که باعث شدند نام ریاض در فهرست ناقضان حقوق کودکان قرار بگیرد، به این کشور معرفی  کند.

خبرگزاری رویترز سه‌شنبه (25 خرداد) گزارش کرد عبدالله المعلمی، نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به تاریخ 19 خرداد (8 ژوئن) از بان کی مون، دبیرکل این نهاد چنین چیزی خواسته است.

سازمان ملل چندی پیش با انتشار گزارشی نام عربستان را در فهرست ناقضان حقوق کودکان قرار داد و اعلام کرد این رژیم در سال گذشته مسئول مرگ 60 درصد از کودکان کشته شده در یمن بوده است.

با این وجود، بان کی مون 17 خرداد نام عربستان را از این فهرست خارج و اعلام کرد پیشنهاد عربستان سعودی را برای تجدید نظر در مورد ارقام ذکر شده در این گزارش پذیرفته است.

تصویری از ویرانی‌های به جا مانده از حملات عربستان در یمن

دبیرکل سازمان ملل پس از این تغییر رویکرد ناگهانی تصدیق کرد که نام ریاض به خاطر تهدید به قطع کمک‌های مالی عربستان به برنامه‌های بشردوستانۀ این نهاد، از فهرست ناقضان حقوق کودکان حذف شده است.

بان با اشاره به اینکه این تصمیم یکی از «دردناکترین و دشوارترین» تصمیم‌هایش بوده است، گفت، به خاطر تهدیدهایی که «خوشبختی واقعی میلیون‌ها کودکِ دیگر» را به خطر می‌انداخت، در برابر این خواسته تسلیم شده است.

تعدادی از نهادهای حقوق بشری از جمله سازمان دیده‌بان حقوق بشر، عفو بین‌الملل و آکسفام این اقدام سازمان ملل را مورد انتقاد قرار دادند.

المعلمی در این نامه ضمن «ابراز ارادت و قدردانی به خاطر حذف نام عربستان» از این فهرست، اعلام کرد ائتلاف تحت امر ریاض گزارشی دقیق از نحوۀ به دست آمدن آمار مذکور و همچنین منابعی را که در این مورد به آنها  اتکا شده، خواستار است.

واکنش سازمان ملل

مقامات سازمان ملل نیز در واکنش به این درخواست اعلام کردند فکر نمی‌کنند بتوان منابع این گزارش را افشا کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل با اشاره به نامه عربستان اعلام کرد: «ما در حال بررسی این موضوع هستیم و به طور حتم مشتاقیم بدانیم ائتلاف تحت امر سعودی چه اطلاعاتی می‌تواند در اختیار ما قرار دهد.»

دوجاریک همچنین با ردّ دعوت عربستان برای سفر کارشناسان سازمان ملل به مقر این ائتلاف در ریاض و مذاکره دربارۀ این گزارش، گفت ترجیح می‌دهیم چنین جلسه‌ای در سازمان ملل برگزار شود.

ائتلاف سعودی که حملات مرگبار خود به کشور فقیر یمن را از فروردین سال 1394 و با هدف بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی این کشور آغاز کرد، تا کنون با بهره‌گیری از تسلیحات پیشرفته و بعضاً ممنوعه همچون بمب‌های خوشه‌ای باعث مرگ بیش از 9 هزار و 400 نفر شده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku