News   /   اروپا

دیپلمات‌ بریتانیایی: مرکل تسلیم باج‌خواهی اردوغان می‌شود

از راست: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در کنار آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

براساس تلگرافی که از سفارت بریتانیا در برلین، پایتخت آلمان درز کرده است، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان آمادۀ تسلیم شدن در برابر باج‌خواهی رئیس جمهورِ ترکیه و ارائۀ روادید شنگن به اتباع این کشور است.

به گزارش روزنامۀ تلگرافِ انگلیس، با وجود امتناع رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از اجرایی کردن شرایط کلیدی اتحادیۀ اروپا برای محقق شدن سفر بدون روادید 75 میلیون ترک به کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا، صدراعظم آلمان به دلیل واهمه از فسخ شدن قرارداد جلوگیری از ورود پناهجویان به اروپا، در برابر خواست ترکیه تسلیم خواهد شد.

اتحادیه اروپا و ترکیه در تاریخ 28 اسفند 1394 دربارۀ ممانعت از ورود پناهجویان به قاره اروپا از طریق دریای اژه توافق کردند. براساس این توافق که مورد انتقاد سازمان‌های بین‌المللی قرار گرفت، همه پناهجویانی که وارد جزایر یونان شدند، اگر درخواست پناهندگی مطرح نکرده باشند یا درخواست آن‌‎ها رد شده باشد، به ترکیه بازگردانده خواهند شد.

در مقابل اتحادیه اروپا علاوه بر انتقال مستقیم برخی از پناهجویان به کشورهای اروپایی، کمک‌های مالی به آنکارا اعطا خواهد کرد و روند اعطای روادید به اتباع این کشور و همچنین روند مذاکرات برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را تسریع می‌کند.

با وجود اجرایی شدن این توافق جنجالی، بحث میان اتحادیۀ اروپا و مقامات ترکیه برای فراهم آمدن شرایط اعطای امتیاز سفر بدون روادید اتباع ترک به اروپا به بن‌بست رسید و در نهایت اردوغان تهدید کرد در صورتی که این امتیاز به ترکیه اعطا نشود، توافق پناهجویان را به صورت یکجانبه فسخ خواهد کرد.

اروپا بارها از مقامات ترکیه درخواست کرده است که در قوانین ضد تروریسم این کشور که به موجب آن‌ها دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند، تجدید نظر کنند، اما دولت اردوغان حاضر به اعمال این تغییر نشده است.

سرسباستین وود، سفیر بریتانیا در آلمان در یک تلگراف دیپلماتیک نوشت که صدراعظم آلمان آماده است در قبال مسألۀ تغییر قانون ضد تروریسمِ ترکیه با آنکارا سازش کند.

به گفتۀ این مقام دیپلماتیک، مرکل در حال حاضر سعی دارد با تأکید بر این‌که از زمان اجرایی شدن توافق میان ترکیه و اروپا بر سر منع ورود پناهجویان، تنها 9 تن در آب‌های میان ترکیه و یونان غرق شده‌اند، رنگی بشردوستانه به آن داده و مخالفان را راضی کند.

نیروی دریایی ایتالیا تصاویری از لحظۀ واژگونی یک قایق مملو از پناهجو را در سواحل لیبی ضبط کرده است. (5 خرداد 1395)

این در حالی است که سازمان‌های بین‎المللی اعلام کرده‌اند از زمان امضای توافق میان اتحادیۀ اروپا و ترکیه، قایق‎ها به جای ورود از دریای اژه و سفر به یونان، از مسیر لیبی به ایتالیا برای رسیدن به قارۀ سبز استفاده می‎کنند و تنها در هفتۀ اول خرداد ماه، بیش از 700 پناهجو در سواحل لیبی غرق شدند.

براساس توافق قبلی، قرار بود سفر بدون روادید اتباع ترک به اروپا از تاریخ 12 خرداد ماه اجرایی شود و اکنون مقامات اروپایی بیم آن را دارند که در صورت تعللِ بیشتر، اردوغان مسیر پناهجویان را به سمت اروپا باز کند.

اما سفیر بریتانیا در آلمان نوشت، برلین تصور می‎کند که می‌تواند «اردوغان را بر سر میز مذاکره نگهدارد» و با ایجاد تأخیر در مذاکرات هر دو طرف تا ماه اکتبر (مهر)، از سیل پناهجویان در فصل تابستان به سلامت گذر کند.

براساس این گزارش ریچارد مور، سفیر بریتانیا در ترکیه نیز با ارسال یک تلگراف دیپلماتیک که آن نیز افشا شده است، هشدار داد: «اگر سفر بدون روادید محقق نشود ... اردوغان احساس خواهد کرد که به او خیانت شده و آمادۀ مبارزه خواهد شد. ممکن است او تهدید خود را عملی کرده و دروازۀ ورود پناهجویان را به اروپا، باز کند.»

دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

تاسک: مذاکرات اعطای روادید شنگن به ترکیه تا پایان تابستان طول می‌کشد

همزمان با گمانه زنی ها دربارۀ صحت ادعاهای فوق، روزنامۀ بیلدِ آلمان روز دوشنبه (24 اردیبهشت) مصاحبه‌ای با دونالد تاسک، رئیس شورای اتحادیۀ اروپا منتشر کرد که به نوعی تأیید کنندۀ اظهارات دیپلمات‌های بریتانیا بود.

این روزنامه به نقل از تاسک نوشت اتحادیۀ اروپا به اعطای امتیاز سفر بدون روادید به اتباع ترک نزدیک شده است، اما مذاکرات بر سر آن دست‌کم تا ماه اکتبر (مهر) به طول خواهد انجامید.

وی در پاسخ به این سؤال که اتباع ترک چه زمانی به این امتیاز دست می‌یابند، گفت: «زمانی که تمامی شرایط را بدون استثنا رعایت کنند.»

مقامات ترکیه هفتۀ گذشته اعلام کردند که منتظر برآمدن نتایج مثبتی از مذاکرات آنکارا با اتحادیۀ اروپا طی روزهای پیش رو هستند. 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku