​گزارش: ترکیه گندم سوریه را از تروریست‌ها می‌خرد

مزارع گندم در منطقۀ غوطۀ شرقی در حومۀ دمشق، پایتخت سوریه (16 خرداد 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

براساس یک گزارش تروریست‌های گروه موسوم به جبهه النصره و دیگر گروه‌‎های تروریستی گندم کشاورزان سوری را به ترکیه می‎فروشند.

به گزارش پایگاه خبریِ شام تایمزِ سوریه، انتقال گندم از مناطق مختلف استان ادلب در شمال غرب سوریه به ترکیه آغاز شده است.

این پایگاه خبری به نقل از منابع محلی اعلام کرد گروه‌های تروریستیِ معارض دولت سوریه از ابتدای سال جاری میلادی به ازای هر تُن گندم نرم 220 دلار و به ازای هر تُن گندم خشک 225 دلار به کشاورزان پرداخته‌اند.

این اقدام تروریست‌ها و ارسال گندمِ سوریه به ترکیه در حالی صورت می‌‎گیرد که مردم سوریه در حال حاضر با بحران شدیدِ کمبود آرد دست و پنجه نرم می‌‎کنند.

سوریه از سال 2011 (1389) صحنۀ ناآرامی‌های مرگبار است و همین موضوع موجب کاهش تولید گندم و دیگر محصولات کشاورزی در این کشور شده است.

به گفتۀ کارشناسان، تولید گندم در سوریه در سال 2010 حدود 4 میلیون تُن بود، اما پس از گذشت پنج سال این عدد در سال 2015 به 412 هزار تُن رسید.

فائو یا سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در ابتدای سال جاری میلادی (2016) اعلام کرد تولید گندم در سوریه 40 درصد کاهش یافته و به پایین‌ترین سطح در 25 سالِ گذشته رسیده است.

مزارع گندم در منطقۀ غوطۀ شرقی در حومۀ دمشق، پایتخت سوریه (16 خرداد 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

براساس اعلامِ این نهاد بین‌المللی، کمبود سوخت و نیروی کار، بالا بودنِ هزینه‌های تولید و وارد آمدن خسارت به زیرساخت‌های بخش کشاورزی بر اثر جنگ، از مهم‌ترین عوامل کاهش تولید گندم در سوریه بوده است.

استان حسکه در شمال شرق سوریه نیز که تولید نیمی از گندم سوریه را برعهده داشت، طی سال‌های گذشته صحنۀ درگیری‌های شدید میان مبارزان کُرد سوریه با تروریست‌های تکفیری بوده است.

پیش از آغاز بحران در سوریه، 140 مرکز در این کشور وظیفۀ ذخیره غلات را برعهده داشتند، اما طی سال‌های گذشته تعداد این مراکز کاهش یافت تا جایی که در سال 2015 تنها 22 انبار غله در سراسر سوریه موجود بود.

ترکیه در حالی متهم به خرید گندم از تروریست‌ها شده است که مقامات سوریه، آنکارا را به خرید نفت از تروریست‌های گروه داعش نیز متهم کرده‌ بودند.

ولید معلم، وزیر امور خارجۀ سوریه پیشتر گفته بود: «ترکیه به صادرات و حمل و نقلِ نفتی که داعش از سوریه و عراق دزدیده است، ادامه می‌دهد. این نفت سپس به بنادرِ دیگر کشورها منتقل می‎شود. وضعیت مشابهی نیز دربارۀ گندم و پنبه وجود دارد.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku