روسیه از ترکیه خواست نیروهای خود را از عراق خارج کند

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه

روسیه از ترکیه خواست نیروهای نظامی خود را از عراق خارج کند.

به گزارش خبرگزاری نووستی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز سه شنبه گفت: این (حضور نظامی ترکیه در عراق) وضعیتی کاملا غیر قابل قبول است. در اصل، اعتقاد دارم آن چیزی که ترک‌ها انجام می دهند سزاوار توجه کلی به مراتب بیشتر از سوی شرکای غربی ما است.»

وزیر خارجه روسیه اقدامات ترکیه در عراق را کاملا مردود دانست و افزود برای تقویت حاکمیت عراق از ترکیه می خواهیم نیروهای نظامی خود را از خاک عراق خارج کند.

ترکیه در دی ماه 1394 بدون اجازه دولت عراق 150 سرباز به همراه سلاح‌های سنگین و پشتیبانی 25 تانک در حومه شهر موصل، مرکز استان نینوای عراق مستقر کرد.

آنکارا ادعا کرده بود که نیروهایش برای آموزش نیروهای پیشمرگه کرد و جنگ علیه داعش در شمال عراق مستقر شده‌اند.

دفتر نخست وزیری عراق در بغداد حضور نیروهای نظامی ترکیه در خاک عراق را نقض قوانین و هنجارهای بین المللی دانسته و خواستار خروج فوری نیروهای ترکیه شده بود.

تصویر آرشیوی از ادوات زرهی ترکیه (خبرگزاری فرانسه)

وزارت خارجه عراق نیز ضمن احضار سفیر ترکیه در بیانیه‌ای ورود نیروهای ترک به شمال عراق بدون هماهنگی و اجازۀ حکومت مرکزی بغداد را تجاوز به حاکمیت عراق و بی‌توجهی به اصل هم‌جواری دانست.

در این بیانیه آمده بود حکومت عراق ورود هر نیروی خارجی به خاک این کشور را یک عمل متجاوزانه می‌داند.

بخشی از نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) که به گفته آنکارا جدائی طلب و به دنبال خودمختاری هستند در کردستان عراق به سر می برند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku