ترکیه طرفداران گولن را گروهی تروریستی نامید

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه (عکس از رویترز)

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه رسماً جنبش اسلامی گولن را «گروهی تروریستی» نامیده است.

اردوغان افزود، اعضای این گروه را که به گفتۀ وی متهم به تلاش برای سرنگونی دولت هستند، تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد.

این اقدام، جنبش هواداران گولن را قانونا هم‌ردیف حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) قرار داده است. پ.ک.ک در حال حاضر در جنوب شرقی ترکیه در حال جنگ با ارتش این کشور است و آنکارا آن را سازمانی تروریستی می‌داند.

اردوغان ممکن است این اقدام را برای تحت فشار قرار دادن واشنگتن جهت استرداد فتح الله گولن، شخصیت مذهبی ترکیه و مخالف اصلی اردوغان انجام داده باشد. خواسته‌ای که واشنگتن تا کنون به آن پاسخ مثبت نداده است.

فتح الله گولن از مخالفان دولت اردوغان است.

اردوغان که برای تماشای یک مانور نظامی به ازمیر سفر کرده است در بدو ورود به این شهر و در میان هواداران خود گفت: «ما اجازه نمی‌دهیم کسانی که قصد تجزیۀ کشور را دارند، آزادانه در اینجا زندگی کنند.»

وی افزود: «ما این افراد را تحت تعقیب قرار می دهیم. برخی از کشور گریخته‌اند و بعضی نیز در زندان به سر می‌برند و محاکمه‌ شده‌اند. این فرآیند ادامه خواهد داشت.»

ازدوغان گفت کابینه دولت وی طرح تروریستی نامیدن گروه هواداران گولن را تصویب کرده است.

فتح‌الله گولن، شخصیت مذهبی ترکیه که در تبعید خود خواسته در امریکا به سر می‌برد چند ماه پیش به اتهام تلاش برای براندازی دولت و رهبری یک سازمان تروریستی به طور غیابی محاکمه شد.

گولن با وجود اینکه در امریکا زندگی می‌کند اما متحدان و هواداران بسیاری در پلیس و قوه قضاییه، رسانه‌ها، بازار و نظام آموزشی ترکیه دارد و به همین دلیل است که اردوغان وی را به تشکیل «دولت موازی» متهم کرده است.

اما گولن همه این اتهامات را رد کرده است.

تصویر آرشیوی از بازداشت دانشجویان مخالف دولت (خبرگزاری فرانسه)

دولت آنکارا همواره منتقدان خود را سرکوب کرده است. حامیان حقوق بشر و آزادی بیان همواره اقدامات دولت ترکیه علیه منتقدانش را محکوم کرده‌اند.

ترکیه پیش‌تر از امریکا خواسته بود گولن را به عنوان یک مجرم مسترد کند اما واشنگتن تاکنون تمایلی به انجام این کار نشان نداده است.

دولت ترکیه اخیرا روزنامه زمان و خبرگزاری جیهان را به دلیل نزدیکی به گولن تصرف و به زور دولتی کرد که این اقدامات با اعتراضات زیادی مواجه شد. 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku