تفحص پلیس ترکیه از گروه رسانه‌ای وابسته به گولن

افسران پلیس ترکیه در حال ترک ساختمان شرکت رسانه ای کوزا ایپِک هولدینگ در آنکارا. سه شنبه 10 شهریور 1394 (عکس از AFP)

پلیس ترکیه به دفاتر یک گروه رسانه‌ای وابسته به فتح الله گولن، از مخالفان دولت این کشور، یورش بُرد و این دفاتر را مورد تجسس گسترده قرار داد.

به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی، پلیس ترکیه «در چارچوب تحقیق درباره اقدامات تروریستی مرتبط با گولن»، 23 دفتر رسانه‌ای و دانشگاه ایپِک متعلق به شرکت هولدینگ کوزا ایپِک را در آنکارا، پایتخت این کشور مورد تفحص و تجسس قرار داده است.

این گروه رسانه‌ای صاحب چندین روزنامه و دو کانال تلویزیونی از جمله روزنامه‌های تُرک زبان بوگون و ملت، کانال‌های تلویزیونی بوگون تی‌وی و کانالْ تورک و همچنین پایگاه اینترنتی BGNNews.com است.

هنگامی که حزب عدالت و توسعه در سال 2002 به قدرت رسید، جنبش هیزمت (خدمت) متعلق به گولن از حامیان مهم این حزب بود، اما یک دهه بعد که گولن به استفاده از نفوذ خود در کشور برای سرنگونی دولت متهم شد، ائتلاف آنان از بین رفت.

افسران پلیس ترکیه در کنار ساختمان شرکت رسانه‌ای کوزا ایپِک هولدینگ در آنکارا. سه شنبه 10 شهریور 1394 (عکس از AFP)

در این میان، روزنامه‌نگاران مخالف دولت ترکیه با ابراز نارضایتی از این اقدام، آن را بخشی از فشار عمده دولت بر تمام رسانه‌های مخالف می‌دانند.

سرکوب رسانه‌ها در ترکیه در حالی است که دولت خود را برای برگزاری انتخابات مجدد در 10 آبان آماده می‌کند.

حزب حاکم عدالت و توسعه امیدوار بود که در انتخابات 17 خرداد پیروز شده و دولتی تک حزبی تشکیل دهد اما نتایج انتخابات نشان داد که هیچ حزبی موفق نشده است تعداد کرسی‌های مورد نیاز در پارلمان را برای تشکیل دولتی تک حزبی به دست آورد.

حزب عدالت و توسعه پس از آن مذاکراتی را با هدف تشکیل دولت ائتلافی با چهار حزب عمده در پارلمان برگزار کرد. در پی شکست مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی در ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور برگزاری انتخابات زودهنگام در 10 آبان را خواستار شد و داوود اوغلو، نخست وزیر را مأمور تشکیل دولت موقت کرد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku