توافق رئیس جمهور امریکا و نخست وزیر عراق درباره امنیت منطقه الخضراء

تصویری آرشیوی از باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا (سمت راست) و حیدر العبادی، نخست وزیر عراق

رئیس جمهور امریکا و نخست وزیر عراق درباره تشدید تدابیر امنیتی در منطقۀ حفاظت شدۀ «الخضراء» (منطقه سبز) در بغداد، توافق کرده‌اند.

کاخ سفید در حالی از توافق باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا و حیدر العبادی، نخست وزیر عراق خبر می دهد که روز جمعه (31 اردیبهشت) در رویارویی نیروهای عراقی با گروهی از تظاهرات کنندگان اصلاح طلب در منطقه الخضراء، دست کم چهار معترض مخالف دولت کشته شده اند.

این ناآرامی ها که با یورش تظاهرات کنندگان به منطقه الخضراء و واکنش نیروهای عراقی از جمله شلیک گاز اشک آور، آب فشار قوی و بمب‌های صوتی علیه معترضان همراه بود، بیش از صد زخمی بر جا گذاشت .

 

تصویری از مراسم تشییع یکی از معترضان عراقی که روز جمعه (31 اردیبهشت 1395) در درگیری میان نیروهای امنیتی عراق با تظاهرات کنندگان هنگام یورش به منطقه الخضراء بغداد کشته شد. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

معترضان در این تظاهرات برای بار دوم در سه هفته اخیر به منطقه الخضراء که محل استقرار ساختمان‌های دولتی، پارلمان و سفارتخانه‌هاست، یورش بردند و توانمندی دولت را در تامین امنیت بغداد، پایتخت عراق، به چالش کشیدند.

تظاهرات‌کنندگان که عمدتا از طرفداران مقتدی صدر، روحانی شیعه و رهبر جریان صدر، به شمار می‌آیند از ناکامی دولت در تصویب اصلاحات علیه فساد و همچنین حفظ امنیت بغداد نارضایتی دارند.

دولت عراق در پی هجوم معترضان به منطقه الخضراء حکومت نظامی اعلام کرد که چند ساعت بعد از سوی نخست وزیر عراق لغو شد.

اوباما و العبادی روز شنبه در یک تماس تلفنی بر لزوم برگزاری مذاکراتی که بر مبنای آن «مردم عراق بتوانند از طریق نهادهای دموکراتیک به پیشبرد آمال خود بپردازند» تاکید کردند.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، رئیس جمهور امریکا و نخست وزیر عراق در گفت و گوی تلفنی خود بر «اهمیت جدی» تقویت امنیت در بغداد تاکید کردند و ادامه روند گفت‌و‌گو میان احزاب سیاسی عراق را خواستار شدند.

اوباما همچنین العبادی را به خاطر تدابیری که دولتش برای نهایی کردن توافق با «صندوق بین المللی پول» اتخاذ کرده است، ستود.

رئیس جمهور امریکا در این تماس تلفنی حمایت و پشتیبانی جامعه بین المللی را از بهبود اوضاع اقتصادی، با توجه به نبرد این کشور علیه داعش، ضروری دانست.

بنا به اعلام وزارت کشور عراق در روز شنبه، نیروهای عراقی با کشتن حدود 11 تروریست داعش، تلاش بمب گذاران گروه تروریستی تکفیری داعش را برای نفوذ به بغداد ناکام گذاشته اند.

این در حالی است که در روزهای گذشته بیش از 200 نفر در انفجارهای بمب در داخل و اطراف بغداد کشته شده‌اند. داعش مسئولیت همه این حملات را به عهده گرفته است.

گروه تروریستی داعش در ژوئن 2014 (تابستان 1393) با پیشروی در عراق، کنترل بخش‌هایی از شمال و غرب این کشور را در اختیار گرفت. نیروهای عراقی با پشتیبانی نیروی هوایی موفق شده‌اند بخش‌های قابل توجهی از این مناطق را از اشغال تروریست های داعش آزاد کنند.

نیروهای عراق اوایل دی ماه 1394  یکی از مهم‌ترین دستاوردهای خود را در نبرد علیه تروریست‌ها رقم زدند و شهر الرمادی، مرکز استان الانبار، را از اشغال داعش آزاد کردند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku