نخست وزیر عراق بر لزوم حل اختلافات سیاسی تاکید کرد

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق

نخست وزیر عراق از ملت این کشور خواسته است اختلافات سیاسی را کنار گذاشته و علیه گروه تروریستی تکفیری داعش متحد شوند.

حیدر العبادی روز جمعه (31 اردیبهشت) هرج و مرج را به ضرر عراق دانست و گفت: «در یک سال و نیم گذشته، مبارزان شجاع شما موفق شده اند استانها، شهرها و روستاها را از اشغال گروه تروریستی داعش آزاد کنند و مردم بی خانمان را به خانه‌هایشان بازگردانند.»

العبادی در حالی این اظهارات را مطرح کرد که چند ساعت قبل از آن، معترضان مخالف دولت عراق برای دومین بار در سه هفته اخیر به منطقه به شدت حفاظت شدۀ «سبز» یورش بردند.

 این اعتراضات به درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان اصلاح طلب منجر شد که در اثر آن ده‌ها تظاهرات کننده که بیشتر آنان از هواداران مقتدی صدر روحانی شیعه عراق بودند، بر اثر شلیک گاز اشک آور از سوی نیروی پلیس، زخمی شدند.

دولت عراق نیز در پی هجوم معترضان به منطقه سبز در بغداد حکومت نظامی اعلام کرد که چند ساعت بعد از سوی نخست وزیر عراق لغو شد.

العبادی در اظهارات روز جمعه خود به پیش روی نیروهای عراقی علیه داعش اشاره کرد و افزود، این پیروزی ها که تا آزادی کامل استان انبار و سپس موصل ادامه خواهد داشت، با بمب گذاری‌های داعش علیه غیرنظامیان در پایتخت همراه بوده است.

به گفته العبادی برخی افراد از این بمب گذاری ها سوء استفاده کرده و «کشور را به هرج و مرج کشاندند» و به جای تروریست های داعش «به نیروهای امنیتی شجاع ما حمله کردند».

تصویری از یک معترض عراقی در حال برداشتن سیم خاردار از مسیر تظاهرات کنندگان به سمت «منطقه سبز»، 31 اردیبهشت 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

نخست وزیر عراق همچنین خاطر نشان کرد دولت وی در رفع چالشهای دشوار و اجرای اصلاحات از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند.

وی افزود: «ما بار دیگر از مردممان می خواهیم مراقب و مواظب آن دسته از افرادی که به دنبال ایجاد هرج و مرج برای رسیدن به جاه‌طلبی های خود هستند، باشند.»

معترضان در حالی روز جمعه تظاهرات کردند که اوضاع سیاسی در عراق همچنان آشفته و بحرانی است و تلاش‎های العبادی برای معرفی یک کابینه اصلاح‌طلب به علت ادامه اختلافات در میان گروه‌ها و رقبای سیاسی ناکام بوده است.

پیش از این در ماه جاری، هواداران صدر در اعتراض به ادامه تاخیر در روند رای گیری پارلمان عراق درباره وزرای پیشنهادی العبادی، به ساختمان پارلمان این کشور در داخل منطقه سبز یورش بردند.

گروه تروریستی داعش از تابستان 1393 با پیشروی در خاک عراق، مناطقی از شمال و غرب این کشور را اشغال کرد.

تکفیری های داعش در حملات و جنایات خود همه جوامع مذهبی و قومی عراق را هدف قرار داده اند.

نظامیان ارتش و نیروهای داوطلب مردمی (الحشد الشعبی) عراق نیز همچنان در عملیات ‌ مشترک گسترده برای آزادسازی مناطقی که همچنان در اشغال داعش است، تلاش می کنند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku