انصارالله: عربستان آتش‌بسِ توافق شده در کویت را نقض کرد

حملات هوایی عربستان سعودی طی بیش از یک سالِ گذشته، صنعا، پایتخت یمن را به ویرانه ای مبدل کرده است. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

جنبش مردمی انصارالله یمن اعلام کرد حملات هوایی روز یکشنبه (19 اردیبهشت) ائتلاف عربستان سعودی در صنعا، ناقض آتش‌بسی است که در مذاکرات کویت بر سر آن توافق شده است.

در حملات هوایی روز یکشنبۀ جنگنده‌های عربستان سعودی به منطقۀ نِهم در شمال شرق صنعا، پایتخت یمن، دست کم 7 نفر کشته و 13 تن دیگر زخمی شدند.  براساس گزارش شبکۀ تلویزیونی المسیرۀ یمن، عربستان در چهار حملۀ دیگر در مناطق مختلف استان صنعا، خساراتی به اموال عمومی و مزارع وارد کرد.

جنبش انصارالله با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «هواپیماهای متجاوز مناطق مختلفی را در منطقۀ نِهم بمباران کردند، این حملات منجر به شهادت هفت نفر و زخمی شدن سه تن دیگر شد.»

محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصار الله نیز پس از این حملات در حساب شخصی خود در شبکۀ اجتماعی توییتر نوشت منطقۀ نِهم هدف پنج حملۀ هوایی عربستان قرار گرفته است و شماری از شهروندان یمنی جان باخته‌اند؛ این مسأله نقض آشکار توافق برای توقف درگیری‌ها و اعمال آتش‌بس در یمن است.

این حمله در حالی صورت گرفته است که مذاکرات بین‌المللی صلح در یمن به میزبانی سازمان ملل متحد در کشور کویت در جریان است. این دور از مذاکرات در پی برقراری آتش‌بسی شکننده در روز 11 آوریل (23 فروردین) آغاز شد.

با وجود گزارش‌هایی از هر دو طرف مبنی بر نقض آتش‌بس، به نظر می‌رسد این آتش‌بس طی دو هفتۀ گذشته در سراسر یمن برقرار بوده است.

طرف‌های درگیر در یمن روز شنبه (11 اردیبهشت) نخستین مذاکرات رو در روی خود را برگزار کردند؛ مذاکرات صلح یمن از تاریخ 19 فروردین در کویت آغاز شد.

عربستان سعودی از تاریخ 6 فروردین ماه سال 1394 حملات هوایی خود را با هدف بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن و تضعیف جنبش مردمی انصارالله به خاک یمن آغاز کرد.

بیش از 9 هزار و 500 نفر در حملات هوایی عربستان به کشور یمن کشته شده اند. (صنعا، پایتخت یمن- عکس از خبرگزاری فرانسه)

نقش امریکا در گسترش القاعده در یمن

در همین حال ایالات متحدۀ امریکا که حامی ائتلاف عربستان سعودی در تجاوزِ به کشور فقیر یمن است، طی دو هفتۀ گذشته نیروهای خود را در سکوت رسانه‌ای به یمن اعزام کرده است.

سروان جف دیویس، سخنگوی وزارت دفاع امریکا روز جمعه (17 اردیبهشت) برای اولین بار اذعان کرد که نیروهای نظامی این کشور در خاک یمن حضور دارند.

وی گفت در هفته‌های اخیر «تعداد بسیار کمی» از پرسنل نظامی همکاری با نیروهای وفادار به رئیس جمهوری مستعفی یمن و نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی را برای آنچه وی مبارزه با تروریست‌های القاعده در شهر بندری المکلای یمن عنوان کرد، آغاز کرده‌اند.

شبکه المسیره نیز روز شنبه (18 اردیبهشت) اعلام کرد 15 بالگرد آپاچی و پنج بالگرد بلک هاوکِ ارتش امریکا وارد پایگاه العند در استان لحج شده‌اند.

این در حالی است که رسانه‌های امریکایی اذعان کرده‌اند حمایت امریکا از تجاوز سعودی به یمن منجر به قدرت گرفتن گروه تروریستی القاعده در این کشور شده است.

خبرگزاری رویترز ماه گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد جنگِ سعودی به پشتیبانی امریکا «در یمن القاعده را قوی‌تر و غنی‌تر کرده است».

درست یک سال بعد از انتشار مقاله‌ای با عنوان «امریکا هشدار داد؛ القاعده از بحران یمن بهره می‌گیرد» در روزنامۀ نیویورک تایمزِ امریکا، دولت باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا نیروهایش را با ادعای مبارزه با القاعده‌ای فرستاد که سیاست‌های خودش در حمایت از جنگ عربستان موجب گسترش آن در این کشور شده بود.

رویترز در گزارش خود اذعان کرده بود تلاش‌های امریکا برای مبارزه با تروریسم به واسطۀ جنگ در یمن بی‌اثر و قدرت القاعده از هر زمانی در این کشور عربی بیشتر شده است.

حملات ائتلاف سعودی طی بیش از یک سالِ گذشته زمینه‌ساز گسترش قلمرو گروه تروریستی القاعده در این کشور فقیر عربی شده است.  ریاض همچنین بارها به بمباران اهداف غیرنظامی به جای هدف قرار دادن گروه‌های تروریستی از جمله القاعده در یمن متهم شده است.

به گفتۀ منابع داخلی یمن، در حملات مرگبار ریاض که عمدتاً مناطق غیرنظامی را هدف می‌گیرد، بیش از 9 هزار و 500 نفر کشته شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku