کری: به تمدید آتش بس سوریه نزدیک‌تر شدیم

جان کری، وزیر خارجۀ امریکا (راست) و عادل الجبیر، وزیر خارجۀ عربستان (رویترز)

جان کری، وزیر خارجۀ امریکا گفته است در خصوص تمدید آتش بس در سوریه به تفاهم نزدیک‌تر شده‌ایم اما «هنوز باید اقداماتی انجام دهیم».

کری که در پی درخواست استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه برای نجات آتش بس سوریه به ژنو رفته است در دیدار با عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان این اظهارات را بیان کرد.

جبیر نیز در این دیدار با بیان اینکه شدت یافتن درگیری‌ها در سوریه «نقض تمام قوانین انسانی» است، گفت: « (بشار) اسد (رئیس جمهور سوریه) می‌تواند از طریق یک فرآیند سیاسی کناره گیری کند، که ما امیدوارم این کار را انجام دهد، و یا اینکه با اجبار برکنار می‌شود.»

کری صبح دوشنبه نیز در دیدار با ناصر جوده، همتای اردنی خود نسبت به پیشرفت در مذاکرات صلح ژنو درباره سوریه برای حفظ آتش‌بس فراگیر در این کشور ابراز امیدواری کرد.

کری و ناصر جوده، وزیر خارجۀ اردن

وی گفت که امیدوار است طی دو روز آینده پیشرفتی درباره تمدید آتش‌بس در تمامی مناطق سوریه و از سرگیری مذاکرات صلح برای پایان جنگ حاصل شود.

کری همچنین افزود: «ساعت‌های مهمی را می‌گذرانیم. ما به دنبال همکاری روسیه هستیم. همچنین امیدواریم نظام (سوریه) به حرف‌های روسیه گوش کند و واکنش نشان دهد.»

به گزارش تلویزیون دولتی سوریه ارتش سوریه اعلام کرده «دورۀ آرامش» به مدت 48 ساعت دیگر در دمشق و اطراف این شهر تمدید شده است.

در همین حال به گزارش خبرگزاری اینترفکس ژنرال سرگئی کورالنکو، مسئول مرکز نظارت بر آتش‌‎بس روسیه در سوریه نیز روز دوشنبه گفت مذاکرات درباره اینکه «دورۀ آرامش»، حلب را نیز در بر بگیرد یا خیر ادامه دارد.

آتش بس در سوریه پس از کناره گیری گروه‌های معارض از مذاکرات صلح ژنو و اعلام جنگی جدید علیه دولت دمشق، در آستانه فروپاشی قرار دارد.

در درگیری‌های شهر حلب طی هفته گذشته بیش از 200 غیرنظامی کشته شده‌اند. حملات گروه های تروریستی در این شهر و حومۀ آن در حالی ادامه دارد که از آغاز روز شنبه (11 اردیبهشت)  آتش‌‎بسی موقت در دو استان لاذقیه و دمشق برقرار شده است.

یک مقام ارشد در وزارت دفاع روسیه نیز روز یکشنبه (12 اردیبهشت) اعلام کرد مذاکره بر سر برقراری «دورۀ آرامش» برای قطع موقت مخاصمات در استان حلب در شمال سوریه در جریان است.

استفان دی میستورا، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه روز پنج‌شنبه (9 اردیبهشت) نگرانی عمیق خود را نسبت به نقض آتش‌بس در استان حلب در شمال سوریه و دست‌کم سه نقطۀ دیگر ابراز کرد و در عین حال گفت پیشرفت‌هایی هرچند اندک در روند مذاکرات صلح میان دولت سوریه و معارضان در ژنوِ سوئیس به دست آمده است.

شهر حلب در شمال سوریه طی روزهای گذشته صحنۀ درگیری های مرگبار بوده است. (9 اردیبهشت 1395- عکس از رویترز)

آتش بس شکنندۀ اخیر در سوریه، بدون مشارکت گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره (شاخه گروه القاعده در سوریه)، از 8 اسفند 1394 با میانجیگری روسیه و امریکا برقرار شد.

به گفته منابع روسی به نقل از دی میستورا، دور جدید مذاکرات صلح سوریه از 21 اردیبهشت 1395 (10 می) از سر گرفته خواهد شد.

دور قبلی مذاکرات غیر مستقیم دولت و مخالفان سوریه با میانجی‌گری سازمان ملل متحد 25 فروردین 1395 در ژنو سوئیس آغاز شد اما مخالفان مورد حمایت خارج پنج روز بعد در اعتراض به آنچه افزایش خشونت در سوریه خواندند، مشارکت رسمی در مذاکرات را به حالت تعلیق درآوردند.

سوریه از سال 2011 (1389) صحنه ناآرامی‌های مرگبار است؛ براساس گزارش مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه که در تاریخ 22 بهمن 1394 منتشر شد، حدود 470 هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جریان این ناآرامی‌ها کشته و بیش از 1.9 میلیون نفر زخمی شده‌اند.

در جنگ پنج ساله سوریه میلیون‌ها نفر نیز در داخل و خارج از این کشور جنگ زده آواره شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku