News   /   اروپا

امدادگران 116 پناهجو را از خطر سفر در آبهای مدیترانه نجات دادند

تصویری از برخی مهاجران که از آبهای مدیترانه نجات یافته اند. (27 فروردین، خبرگزاری فرانسه)

امدادگران از انتقال امن بیش از 100 پناهجو از آب‌های مدیترانه خبر داده‌اند که سه تن از آنان مجروح هستند.

یک سازمان غیر دولتی در امور بشردوستانه موسوم به «اس‎ او‎ اس مدیترانه» (SOS Mediterranee) اعلام کرده است، روز شنبه (28 فروردین) در مجموع 116 پناهجو از آب‌های مدیترانه انتقال یافته‌اند که سه تن از آنان از جراحات ناشی از اصابت گلوله رنج می‌برند.

بنا به اعلام این سازمان بشردوستانه، امدادگران 20 زن و یک کودک را سوار بر یک شناور در میان مردان و پسران جوان یافته‌اند که سه تن از آنان حدود یک هفته قبل هدف گلوله قرار گرفته و مجروح بوده اند.

کشتی «اکواریوس» که هم اکنون در اختیار «اس او اس مدیترانه» قرار دارد، بعد از دریافت علامت اضطرار از سوی مرکز هماهنگی و نجات نیروی دریایی مستقر در رم، به انتقال پناهجویان پرداخت.

گفته می شود دو تن از زخمیان نوجوان هستند و بین 15 تا 17 سال سن دارند.

با توجه به ادامه روند تلاش پناهجویان کشورهای خاور میانه و شمال افریقا برای رسیدن به غرب اروپا، کشتی اکواریوس که به کادر پزشکی و پرستاری مجهز است، از ابتدای ماه جاری میلادی، حدود 700 نفر را از موقعیت‌های اضطراری نجات داده است.

این در حالی است که یک مقام محلی فرانسوی از تلاش ناموفق 50 پناهجو در این کشور خبر داده و گفته است: «همه مهاجرانی که موفق شدند از گذرگاه مرزی عبور کنند، به همراه آنهایی که با قطار از ایتالیا حرکت کرده بودند، بازداشت شدند و اجازه ورود به فرانسه را نیافتند.»

ایتالیا روز جمعه تاکید کرد با «هجوم» مهاجران مواجه نیست در حالی که موج عبور شناورهای حامل مهاجران و پناهجویان از لیبی، امکان تبدیل این کشور به نقطه اصلی ورود مهاجران و پناهجویان به اروپا را افزایش داده است.

امکان این که ایتالیا بهای اقدامات اتحادیه اروپا را در بستن مسیرهای ارتباطی به جزایر یونان و کشورهای حوزه بالکان بپردازد، بیم و نگرانی‌های فزاینده‌ای را در این کشور بر انگیخته است.

مقامات محلی فرانسه همچنین از افزایش اندک شمار مهاجران و پناهجویانی خبر دادند که در روزهای اخیر سعی داشتند خود را از ایتالیا به فرانسه برسانند.

ایتالیا و فرانسه هر دو از کشورهای حوزه شنگن اروپا به شمار می روند که در آن قانون کنترل گذرنامه در بدو ورود وجود ندارد، اما پاریس در پی حملات مرگبار تروریستی ماه نوامبر گذشته که 130 کشته بر جای گذاشت، کنترل مرزی خود را از سر گرفت.

ورود پناهجویان جدید به ایتالیا

سازمان بین المللی مهاجرت روز جمعه هشدار داد از سه شنبه تقریبا 6 هزار پناهجو وارد ایتالیا شده‌اند.

سخنگوی سازمان بین المللی مهاجرت روز جمعه در کنفرانس خبری در ژنو گفت،  در مجموع نام 5هزار و 664 پناهجو از سه شنبه تا پنجشنبه در اروپا ثبت شده، اما یونان تنها نام 174 نفر را اعلام کرده است.

مقامات اروپایی نیز در هفته‌های گذشته از حضور صدها هزار آواره، پناهجو و مهاجری خبر داده اند که در سواحل لیبی برای ورود به اروپا انتظار می کشند.

بنا بر اعلام سازمان بین المللی مهاجرت، در مجموع از آغاز امسال (2016) بیش از 177 هزار و 200 پناهجو با گذر از دریای مدیترانه وارد اروپا شده‌اند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku