News   /   آمريکا

بررسی پرونده اخراج مهاجران غیرقانونی در دیوان عالی امریکا

دیوان عالی امریکا طرح باراک اوباما برای جلوگیری از اخراج مهاجران غیرقانونی را بررسی می‌کند. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دیوان عالی امریکا اعلام کرد طرح رئیس جمهور این کشور برای جلوگیری از اخراج چند میلیون مهاجر غیرقانونی را بررسی می‌کند.

دیوان عالی روز سه شنبه در حالی این مطلب را عنوان کرد که دادگاه بدوی مربوط به این پرونده، تلاش باراک اوباما برای اصلاح سیاست‌های مهاجرتی را ناکام گذاشته بود.

این پرونده پرهیاهو و سیاسی، حاصل درخواست دولت برای تجدید نظر در حکم دادگاه بدوی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دادگاه بدوی به منظور مانع تراشی و سد کردن  تلاشهای اوباما برای با توسل به «فرمان اجرایی» برای اصلاح سیاست مهاجرتی کشور، این حکم را صادر کرد. 

فرمانداران 26 ایالت امریکا که اکثرا جمهوری‌خواه بودند، با استناد به قانون اساسی تاکید کردند اوباما فراتر از اختیارات ریاست جمهوری خود عمل کرده است؛ دادگاه های فدرال در دو ایالت تگزاس و لوئیزایانا این اختیارات را معلق کردند. 

این طرح در نوامبر 2014 اعلام شد و شامل حال بیش از چهار میلیون مهاجر غیرقانونی می‌شود که دارای سابقه کیفری نبوده و فرزندانشان شهروند امریکا هستند. واجدین شرایط این طرح می‌توانند در امریکا شاغل شوند و از برخی مزایای دولتی نیز استفاده کنند.

تظاهرات حامیان طرح جلوگیری از اخراج مهاجران غیرقانونی روبروی ساختمان دیوان عالی امریکا

دیوان عالی امریکا تاکنون تاریخی برای جلسات مناظره‌های شفاهی این پرونده تعیین نکرده است، اما انتظار می‌رود در اواخر ژوئن در بحبوحه فصل انتخابات تصمیم خود را در این خصوص اعلام کند. 

موافقت دیوان عالی با بررسی طرح اوباما خرسندی بسیاری حامیان مهاجران شده است؛ افرادی که امیدوارند این برنامه پیش از پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما اجرایی شود.

موضوع مهاجران غیرقانونی حتی رقابت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را تحت الشعاع قرار داده است. دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در آغاز تبلیغات انتخاباتی خود اتهامات متعددی به مهاجران غیرقانونی مکزیکی نسبت داد و آنها را فروشندگان مواد مخدر و «متجاوز جنسی» خواند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku