نایل‎ست پخش 6 شبکه لبنانی را متوقف می‌کند

لوگوی شبکۀ ماهواره ای المنارِ لبنان

شرکت‌ ماهواره‎ای نایل‌ستِ مصر پخش 2 شبکۀ لبنانی از جمله المنار را متوقف کرده و قرار است چهار شبکۀ لبنانی دیگر نیز قطع شوند.

در حال حاضر پخش شبکۀ تلویزیونی المنار که وابسته به جنبش حزب‌الله لبنان است متوقف شده است و قرار است شبکه‌های دیگری از جمله ام تی‌وی، الجدید، تلویزیون لبنان و ان‌بی‌ان نیز در نایل‌ست قطع شوند.

پیشتر شرکت ماهواره‌ای سعودی عرب‌ست نیز با انتقال دفتر خود از لبنان به اردن، پخش شبکۀ المنار را متوقف کرد و در حال حاضر مشاهدۀ المنار بر روی ماهوارۀ روسیه امکان‌پذیر است.

اقدام شرکت نایل‌‎ست با واکنش‌ منتقدانی روبرو شده است که آن را خلاف قوانین بین‌المللی و ناقض آزادی رسانه‌ها می‌دانند.

در همین حال گزارش‌هایی ضد و نقیض در توجیه قطع شدن شبکۀ المنار منتشر شده است.

شبکۀ العربیۀ عربستان در گزارشی مدعی شده است علت توقف پخش شبکه المنار دامن زدن این شبکه به اختلافات فرقه‌ای بوده است.

براساس این گزارش شرکت نایل‌‎ست مدعی شده است: «اقدامات المنار برخلاف توافق امضاء شده با این شبکه است و برنامه‌هایی در این شبکه پخش می‌شوند که به اختلافات فرقه‌ای دامن می‌زنند.»

دشمنی مقامات سعودی با حزب‌الله پیشتر در تاریخ 4 اسفند 1394 منجر به برکناری رئیس شبکۀ العربیه در عربستان شد. به دنبال پخش مستندی از زندگی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان از العربیه، ترکی الدخیل، رئیس این شبکه تلویزیونی برکنار شد و مقامات سعودی شخصی هم‌نظر با خود را به ریاست این شبکه منصوب کردند.

ترکی الدخیل، رئیس پیشین شبکه العربیه 

در مقابل ادعای العربیه و نایل‌ست، سایت النشرۀ لبنان اعلام کرد علت قطع شدن المنار عدم تمدید قرار داد این شبکه با شرکت نایل‌ست است.

برخی تحلیل‌گران سفر قریب‌‎الوقوع سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به مصر را دلیل اقدام شرکت نایل‌‎ست علیه رسانه‌های وابسته به مقاومت لبنان می‎دانند.  

چندی پیش جوانان لبنانی در اعتراض به چاپ یک کاریکاتور توهین‌آمیز دربارۀ لبنان به دفتر روزنامه الشرق الاوسط عربستان حمله کردند.  در پی این حادثه شرق الاوسط و شبکه‌های تلویزیونی العربیه و الحدث کار خود را متوقف و دفتر خود را در بیروت تعطیل کردند.

شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در تاریخ 12 اسفند 1394 جنبش مقاومت لبنان، حزب‌‎الله را که با اشغالگری رژیم اسرائیل و تروریست‌ها در سوریه مبارزه می‌کند، در فهرست به اصطلاح تروریست‌ها قرار دادند.

اقدام کشورهای عضو این شورا متشکل از رژیم سعودی، امارات، بحرین، قطر، کویت و عمان در تروریستی خواندن حزب‌الله با اعتراض شدید در لبنان و محکومیت ایران و دیگر کشورهای مخالف رژیم اسرائیل مواجه شد.

رژیم آل سعود پیشتر نیز حزب‌الله لبنان را گروهی تروریستی خوانده بود، اما تصمیم جدید شورای همکاری خلیج فارس یک روز پس از آن اتخاذ شد که سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت عربستان سعودی با تعلیق بستۀ کمک اقتصادی به ارتش لبنان، این کشور را به مرحله جدیدی از مناقشۀ سیاسی کشانده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku